loader

Jak mierzyć skuteczność kampanii SMS?

Poszukując informacji o efektach wysyłki SMS-ów warto zajrzeć również do narzędzi monitorujących ruch na naszej stronie internetowej. Nagły wzrost liczby odwiedzin niedługo po przeprowadzeniu dystrybucji wiadomości do klientów może być wyraźnym znakiem zainteresowania klientów naszą ofertą przedstawioną w SMS-ach. Aby nabrać większej pewności, że to efekt kampanii i zapewnić klientom większy komfort korzystania z oferty przedstawionej w wiadomości warto stworzyć dedykowany landing page, którego adres pojawi się wyłącznie w treści SMS-ów. Wtedy sytuacja jest jasna, każde wejście na stronę możemy zaliczyć jako reakcja na dostarczony komunikat. Nasza strona może zawierać szczegółową informację na temat konkretnej oferty, której sprzedaż wspieramy w kanale mobilnym. Z uwagi na niskie ceny korzystania z mobilnego Internetu dzisiaj prawie każdy smartfon jest na stałe podłączony do sieci, dlatego nie powinniśmy się obawiać, że odbiorca nie będzie miał możliwości wejść na naszą stronę z poziomu swojego urządzenia. Wreszcie pamiętajmy o tym, że narzędzia do analizowania ruchu na stronie internetowej pozwalają ustalić nie tylko jak wiele osób odwiedziło daną stronę, ale również ilu na nią powróciło.

 

 Analizuj średnią sprzedaż w okresie kampanii

 

Dane dotyczące średniej sprzedaży większość firm analizuje na bieżąco, niezależnie od realizowanych kampanii marketingowych. Naturalnie wielu marketerów sięga po różne narzędzia wsparcia sprzedaży i łączy je ze sobą tworząc w ten sposób kompleksowe, zintegrowane kampanie. Często marketing SMS jest częścią większego projektu, dlatego wyłuskanie danych dotyczących ich wpływu na średnią sprzedaż jest bardzo trudne. Warto jednak patrzeć na trendy sprzedaży i analizować skuteczność kampanii obejmujących działania SMS oraz kampanii prowadzonych z pominięciem tego narzędzia.  Oczywiście należy pamiętać, że dane dotyczące średniej sprzedaży są wrażliwe na wiele czynników takich jak np. nowa kolekcja, okres wyprzedażowy, czy przedświąteczna gorączka zakupów.

 

Pytaj odbiorców SMS-ów o jakość obsługi

 

Nie zawsze SMS-y mają cele sprzedażowe. Wiadomości tekstowe z powodzeniem mogą przecież służyć do wsparcia komunikacyjnego procesów biznesowych, w tym sprzedażowych, obiegu dokumentów itd. Dotyczy to również powiadomień, jakie na przykład urzędy wysyłają do mieszkańców. Warto mierzyć zarówno skuteczność takich działań rozumianych jako współczynnik dostarczonych i otwartych wiadomości, jak i jakość tej komunikacji, czyli to jak odbierają te SMS-y ich adresaci. Do ustalenia faktów w tym obszarze posłużyć mogą nam ankiety badające satysfakcję uczestników danego procesu. Czy SMS-y wysyłane są za rzadko? Za często? Czy są jasne i czytelne? Opinie odbiorców mają kluczowe znaczenia dla optymalizacji komunikacji z daną grupą docelową.

 

 Najważniejszy i tak jest zwrot z inwestycji

 

Pod jakim kątem byśmy nie analizowali kampanii SMS to i tak dla większości marketerów najbardziej liczy się wskaźnik ROI (Return Over Investment), który pozwala określić, ile zysku przypada na każdą złotówkę zainwestowaną w promocję. Jak wyliczyć zwrot z inwestycji? Wystarczy porównać procentowy odsetek klientów, którzy dokonali zakupu ze średnią wartością koszyka i porównać te dane z kosztami, jakie ponieśliśmy na przeprowadzenie kampanii. Taki sposób analizy efektywności działań marketingowych powie nam więcej o wynikach wysyłki, niż proste zliczenie osób, które np. wykorzystały kod rabatowy. Dotyczy to zwłaszcza sprzedaży produktów luksusowych charakteryzujących się wyższą ceną. Może okazać się, że z pozoru niewielka efektywność kampanii zaowocuje wysokim zwrotem z inwestycji w SMS-y.

 

1 2

O autorze