loader

Boeing wprowadza na rynek 777X

Boeing [ NYSE: BA ] ogłosił rozpoczęcie programu 777X w trakcie Dubai Airshow 2013, otrzymując rekordową ilość zamówień i deklaracji złożenia zamówienia na najnowszy produkt z rodziny samolotów szerokokadłubowych. Umowy na dostarczenie 259 samolotów 777X zawarte z czterema klientami z Europy i Bliskiego Wschodu stanowią solidną podstawę do wspierania rozwoju i produkcji tego samolotu. Zamówienia na 777X i zobowiązania do ich złożenia obejmują 34 samoloty zamówione przez linie lotnicze Lufthansa, 25 przez Etihad Airways, 50 przez Qatar Airways i 150 przez linie Emirates. Jest to największy pod względem wartości launch produktu w historii odrzutowych samolotów pasażerskich. Łączna wartość umów wynosi ponad 95 mld dolarów według cen katalogowych.
„Jesteśmy dumni ze współpracy z każdą z tych cenionych linii lotniczych przy wprowadzeniu na rynek 777X – największego i najbardziej wydajnego dwusilnikowego samolotu odrzutowego na świecie” – powiedział Ray Conner, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. „Przełomowe technologie zastosowane w jego silnikach oraz całkowicie nowe skrzydła wykonane z kompozytów dadzą naszym klientom niezrównane korzyści oraz potencjał do rozwoju”.
777X opiera się na popularnym wśród pasażerów i wiodącym na rynku modelu 777, który ma obecnie 55 procent udziału w rynku w swojej kategorii pod względem zamówień do realizacji oraz stanowi 71 procent floty tej kategorii użytkowanej na całym świecie. Rodzina samolotów 777X obejmuje modele 777-8X i 777-9X – oba stworzone w odpowiedzi na potrzeby rynku i oczekiwania klientów.
777X oparty jest na najlepszej w tej klasie samolotów niezawodności modelu 777, przy czym oferuje większe pokrycie rynkowe i możliwości generowania dochodów przewyższające te oferowane przez konkurencję. 777-8X konkuruje bezpośrednio z A350-1000, natomiast 777-9X stanowi klasę samą w sobie.
W zależności od konfiguracji wybranej przez linię lotniczą, 777-9X będzie dysponować ponad 400 miejscami dla pasażerów, oferując liniom lotniczym nowe możliwości rozwoju. Dysponując zasięgiem wynoszącym ponad 8200 mil morskich (15 185 km), samolot będzie charakteryzować się najniższymi kosztami eksploatacji w przeliczeniu na miejsce wśród wszystkich samolotów pasażerskich.
Drugi z samolotów z tej rodziny, 777-8X, będzie najbardziej uniwersalnym samolotem odrzutowym na świecie. Samolot pomieści 350 pasażerów, oferując niesamowity zasięg ponad 9300 mil morskich (17 220 km). Ponadto, w porównaniu z konkurencją samolot ten będzie charakteryzować się niezrównanymi parametrami dotyczącymi startu i ładowności.
„Samolot ten będzie opierać się na wiodącym na rynku modelu 777, zapewniając doskonałą ekonomikę eksploatacji”, powiedział Conner. „Będzie on zużywać o 12 procent mniej paliwa niż jakikolwiek konkurencyjny samolot, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku”.
W 777X zastosowane będą najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym najbardziej zaawansowany silnik jaki kiedykolwiek został zamontowany w samolocie komercyjnym – tj. GE9X wyprodukowany przez GE Aviation,  jak również zupełnie nowe kompozytowe skrzydła o wysokiej wydajności, charakteryzujące się większą rozpiętością od tych używanych obecnie w 777. Składane, ukośne końcówki skrzydeł, w które wyposażony będzie samolot oraz zoptymalizowana rozpiętość zapewnią lepszą wydajność, znaczące oszczędności paliwa oraz całkowitą kompatybilność z bramkami na lotniskach.
Podobnie jak w przypadku 787 Dreamliner, który został zaprezentowany jako 7E7, oficjalna nazwa 777X zostanie zaprezentowana w późniejszym terminie. Projektowanie 777X jest w toku, a dostawcy komponentów zostaną przedstawieni w nadchodzących miesiącach. Produkcja ma się rozpocząć w 2017 r., a pierwszą dostawę zaplanowano na rok 2020.
O autorze