loader

Psychologia zwyciężania

W świecie tradingu największą bitwę musisz stoczyć we własnej głowie. Nim zaczniesz w ogóle myśleć o podbijaniu rynków finansowych, koniecznie okiełznaj wewnętrzne demony. Oznacza to, że musisz nauczyć się zarządzać dwiema potężnymi siłami: strachem i chciwością.

 

Strach i chciwość są trudną przeszkodą w osiągnięciu sukcesu, ponieważ to one kryją się niemal za każdą chybioną decyzją czy odruchową reakcją, które stoją w sprzeczności z racjonalnym, opartym na dowodach procesem decyzyjnym. Emocje te są głęboko zakorzenione w ludzkiej psychice i przezwyciężenie ich nie jest tak proste, jak by się mogło wydawać.

Pewna bardzo mądra osoba wypowiedziała kiedyś takie zdanie: Jedna chwila lęku i chciwości prowadzi do szaleństwa i utraty całych zysków zdobywanych z trudem przez całe miesiące. [1]

 

Co prawda wyszukiwarka Google nie zidentyfikowała dla nas źródła tego cytatu, ale chyba to oczywiste, że musiał je wypowiedzieć lub napisać jakiś trader. W dodatku taki, któremu zdarzyło się już kilka razy na rynku poparzyć.

W psychologii zwyciężania chodzi przede wszystkim o opanowanie strachu i chciwości. Są na to trzy sposoby. Jeśli zaadaptujesz je od razu, znajdziesz się na najlepszej drodze, by odnosić większe sukcesy jako trader.

 

Zrozumienie psychologii rynku

Jeśli chcesz rozwinąć własną psychologię zwyciężania, najpierw musisz zrozumieć, jak “myśli” i zachowuje się rynek. Ogólnie chodzi o to, że strach czy lęk (sprzedawanie) oraz chciwość (kupowanie) to dwie siły, które są dla rynku motorem i nim rządzą. Gdzieś pomiędzy jednym a drugim znajdują się okresy niepewności i wątpliwości.

Masz dwa wyjścia: albo wziąć udział w tym niekończącym się przeciąganiu liny i dać się poparzyć, albo przezwyciężyć te siły raz na zawsze.

 

Rozwiń własną metodę

Każdy odnoszący sukcesy trader ma plan.  Niezależnie, czy ma to być strategia długoterminowa, swing trading czy scalping – na pewno istnieje metoda idealna dla ciebie. W tym miejscu musimy jednak  zwrócić uwagę, że tak naprawdę żadna metoda nie gwarantuje sukcesu. Niemniej strategia dopasowana do twojego stylu, celów i osobowości, koniec końców okazuje się najlepszym możliwym orężem.

author avatar
ONE BOARD MEDIA sp. z o.o.

1 2

O autorze