KIG pomaga informatyzować polską administrację

Krajowa Izba Gospodarcza bierze udział w implementacji Dyrektywy Usługowej – unijnego aktu prawnego, który znosi bariery w swobodnym przepływie usług między państwami członkowskimi UE. Konsorcjum, w którego skład wchodzą: Ministerstwo Gospodarki, KIG i Instytut Logistyki i Magazynowania realizuje projekt w następujących obszarach:
• Przegląd procedur oraz opracowanie formularzy elektronicznych dla wdrożenia procedur elektronicznych administracji publicznej.
• Szkolenia pracowników administracji publicznej w zakresie nowych zasad rejestracji działalności gospodarczej, zasad funkcjonowania dyrektywy europejskiej oraz e-administracji.
• Utworzenie i zapewnienie działania platformy Elektronicznego Punktu Kontaktowego ( ePK) oraz Centrum Pomocy dla informowania przedsiębiorców i administracji procedurach elektronicznych i rejestracji działalności gospodarczej.
Podstawowym kanałem komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami a administracją publiczną oraz organizacjami je wspierającymi jest ePK (www.eu-go.gov.pl) elektroniczny Punkt Kontaktowy. Integruje on w sobie trzy funkcje: informacyjną, operacyjną i wsparcia dla użytkowników. Docelowo stanie się platformą realizującą drogą elektroniczną pełen zakres usług, niezbędny dla przedsiębiorców. HelpDesk wspiera usługobiorców i usługodawców, reaguje na ich pytania i wątpliwości zgłaszane drogą mailową i telefoniczną. Dedykowane oprogramowanie pozwala na zarządzanie zapytaniami kierowanymi do Helpdesku, prowadzenie przebiegu sprawy, monitorowania stanu realizacji oraz sposobu zakończenia.
Projekt zakłada także przeszkolenie kilkunastu tysięcy urzędników administracji publicznej. Będą wśród nich: osoby zajmujące się ewidencją działalności gospodarczej, urzędnicy skarbowi, pracownicy sądów, ZUS, GUS oraz wszystkich szczebli administracji publicznej i państwowej. Podczas szkoleń, ich uczestnicy zapoznają się z najnowszymi narzędziami i procedurami obsługi przedsiębiorców oraz zasadami działania gospodarki elektronicznej. Poznają także, poza ePK , inne platformy zajmujące się relacjami pomiędzy administracją a obywatelami i umożliwianie im załatwianie urzędowych spraw poprzez Internet. Będą to, między innymi, ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) oraz tworzące się CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Szkolenia będą prowadzone metodą tradycyjna oraz poprzez e-learning. Uczestnicy dostaną certyfikaty ukończenia szkoleń, co sprawi, że staną się pierwszymi w Polsce e-urzędnikami z cenzusem.