loader

Otwarta bankowość po pandemii: Sposób myślenia i kultura motorem sukcesu

Podczas gdy świat zastanawia się, jaka będzie nowa normalność po COVID19, wybitny znawca branży Chris Skinner na swoim blogu The Finanser zamieścił już kilka celnych spostrzeżeń. Jeden z jego artykułów kieruje do slajdów z Finch Capital, The Future of Disruptive and Enabling Financial Technology post CV-19, oferujących wiele refleksji na temat wpływu kryzysów na wyniki ekonomiczne i wycenę spółek z branży fintech, jak również ich przyszłego dostępu do finansowania.

 

To, co rzuca się w oczy, to wytypowanie potencjalnych wygranych:

 

1) Świadczenie wyłącznie usług cyfrowych stanie się nową branżową normą w sektorze usług finansowych, przyspieszając obecny trend.

2) Instytucje finansowe zwrócą się raczej do spółek technologicznych niż do swoich działów wewnętrznych, aby przyspieszyć transformację cyfrową.

3) Filary fintech:

– Sztuczna inteligencja (AI): boty w call center, procedury otwierania rachunków; automatyzacja kredytów

– KYC (Know Your Client – „Poznaj swojego klienta”): zwiększone zapotrzebowanie na bezpieczną identyfikację cyfrową ze względu na wolumen transakcji elektronicznych oraz kompleksowe rozwiązania wymagane do ochrony aktywów klientów.

 

Wcześniej utrzymywałem, że otwarta bankowość to „coś więcej niż PSD2”, wskazując, że stosunkowo ważny, ale rzadko omawiany sektor „transakcji i inwestycji” jest również kluczowym elementem otwartej bankowości. Lektura artykułów na temat COVID19 uświadomiła mi jednak, że otwarta bankowość to coś więcej niż tylko technologia ściśle związana z zarządzaniem i wymianą pieniędzy i innych aktywów finansowych. Otwarta bankowość to w istocie wszystko, co pozwala instytucji finansowej prowadzić swoją działalność przez Internet w najlepszy z możliwych, najbardziej efektywny i optymalny kosztowo sposób.

 

Otwarcie na otwartą bankowość

 

Covid19 przyczynił się do jednej ważnej rzeczy: przyspieszył transformację cyfrową, sprawiając, że otwarta bankowość stała się bardziej oczywistym rozwiązaniem dla graczy na rynkach finansowych. Oczywiście, API ma kluczowe znaczenie w kontekście wspierania agregacji rachunków i płatności, inicjowania kredytów oraz wspierania transakcji i inwestycji. Jednak dla banku, który chce przeprowadzić pełną cyfryzację działalności (a obecnie jest już oczywiste, że jest to jedyna realna opcja), „bankowość” nie jest już tylko „bankowością”, ale „otwartą bankowością”.

 

Bank musi mieć świadomość, że prawie wszystkie jego działania muszą i w coraz większym stopniu będą opierać się na technologii, usługach i platformach dostarczanych przez kogoś innego. Aby przeprowadzić skuteczną cyfryzację procesu przyjmowania nowych klientów, bank musi otworzyć się cyfrowo na współpracę z zewnętrznymi dostawcami weryfikującymi tożsamość, zapewnić walidację KYC, obsługę klienta wspieraną przez AI itp. Aby skutecznie oceniać i przetwarzać wnioski kredytowe, bank musi z kolei współpracować z dostawcami usług oceny kredytowej. Aby skutecznie oferować konkurencyjne rozwiązania w zakresie zarządzania majątkiem oraz transakcji i inwestycji, bank musi otworzyć się cyfrowo na współpracę z dostawcami danych rynkowych, łączności giełdowej, platform obrotu, systemów zarządzania ryzykiem lub z dostawcami kompleksowych rozwiązań, takimi jak Saxo.

 

Zawsze uważałem, że każdy lider w branży finansowej na pierwszym miejscu musi stawiać na otwartą bankowość, IT i partnerstwa, a COVID19 i obecna bezprecedensowa sytuacja tylko przyspieszyła ten proces. Wiemy bowiem, że cyfryzacja umożliwia wzrost zarówno działalności, jak i skali. Bez względu na to, co jest mocną stroną organizacji, można w tym zakresie zrobić więcej i wykorzystać to do podbicia rynku. To, co jest twoją słabą stroną, może znacząco zaszkodzić całemu przedsiębiorstwu.

 

Sposób myślenia i kultura motorem sukcesu

 

author avatar
Rechters

1 2

O autorze