loader

Repolonizacja nieczynnej fabryki wagonów na Podkarpaciu – w planach wznowienie produkcji

Przedsiębiorstwo z tradycjami

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała w latach 50-tych XX wieku. Przez lata funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Gniewczynie. Ze struktur PKP firma została wyłączona w 1991 roku i przekształcona kilka lat później w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.

Zakłady trafiły potem do Programu Powszechnej Prywatyzacji i były zarządzane przez jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku. W 2001 roku NFI sprzedał fabrykę inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 roku ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 roku została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.

Fabryka w Gniewczynie ma produkować wagony towarowe na rynek polski i zagraniczny. Zaangażowanie PKP CARGO w ten projekt wynika z kalkulacji biznesowych. W Polsce potrzeby przewoźników są ogromne, większość taboru będzie wymagała w kolejnych latach wymiany.

źródło: KPRM

1 2

Dekoracyjna ikona taśmy filmowej Zobacz wideo
O autorze