Premier Mateusz Morawiecki uczestniczył w otwarciu najdłuższego tunelu w Polsce

Najdłuższy tunel w Polsce biegnie pod linią metra
– Jestem przekonany, że ten tunel przyczyni się nie tylko do rozwoju, do zwiększenia komfortu życia mieszkańców Warszawy, Mazowsza i całej Polski, ale także do zwiększenia bezpieczeństwa – powiedział Prezes Rady Ministrów na otwarciu nowego odcinka drogi S2.
Liczący 2335 m przekop pod warszawskim Ursynowem jest najdłuższą podziemną przeprawą w Polsce. Biegnie pod tunelem I linii metra. Budowa odbyła się bez wstrzymywania ruchu podziemnej kolejki. Dodatkowo trasa została połączona z otwartym blisko rok temu mostem południowym im. Anny Jagiellonki. Południowa Obwodnica Warszawy to fragment trasy S2. Kierowcy ominą centrum stolicy i skrócą czas przejazdu pomiędzy dzielnicami.
– Dziś otwieramy najnowocześniejszy tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy tunel – ponad 2 km. To symbol połączenia Polski wschodniej i zachodniej – połączenia dwóch systemów dróg ekspresowych i autostrad – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Środki na budowę POW z budżetu państwa
Całkowity koszt budowy otwieranego dziś odcinka S2 wraz z tunelem wyniósł 4,5 mld zł. Szef polskiego rządu podkreślił, że koszt budowy POW w większości został sfinansowany z budżetu państwa. Część dofinansowania pochodzi z funduszy europejskich. Rząd po naprawie funduszy może przeznaczyć więcej środków na nowe inwestycje. To daje dobrą perspektywę na przyszłość.
Bezpieczeństwo kierowców na pierwszym miejscu
Tunel POW został wyposażony w ponad 100 kamer, które całą dobę będą monitorowały ruch na drodze. Dodatkowo na trasie podziemnego odcinka zamontowano kilkanaście czujników pożarowych oraz nitki linowych czujników temperatury, które mają automatycznie zaalarmować służby w przypadku zaistnienia zagrożenia.
Bramki do odcinkowego pomiaru prędkości zamontowane zostały przy wjeździe oraz wyjeździe do tunelu POW. System ten wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem a końcem monitorowanej drogi. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 kilometrów na godzinę. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny.
– Ten tunel będzie jednym z najbezpieczniejszych, ponieważ będzie tu odcinkowy pomiar prędkości. Mam nadzieję, że wszyscy kierownicy będą stosowali się do przepisów bezpieczeństwa – powiedział Prezes Rady Ministrów. I dodał – Cały czas w naszym kraju ginie na drogach zbyt wiele osób. Nasze statystyki nie są dobre. Stąd nowe przepisy bezpieczeństwa ruchu drogowego i nowa infrastruktura drogowa.