loader

Polacy wybierają lody w dużych opakowaniach

Rok 2020 spowodował przetasowania w sprzedaży poszczególnych formatów lodów, jednocześnie potwierdzając otwartość konsumentów na nowości. Niemal 10-procentowy wzrost r/r odnotowano w kategorii lodów familijnych, a popularność multipacków zwiększyła się o ponad 70 proc. Otwiera to nowe kierunki dla rozwoju oferty producentów. Tę szansę planuje wykorzystać m.in. Wedel – kluczowy czekoladowy gracz, obchodzący w tym roku 170-lecie istnienia, który sukcesywnie rozwija własne portfolio mroźnych słodkości.

Nowy podział segmentów

Kategoria lodowa ubiegły rok zamknęła z wynikami sprzedaży o wartości 2884 mld zł, co oznacza wzrost +0,5 proc. w porównaniu z 2019 r. Zwycięzcami okazały się formaty familijne i multipacki, które urosły odpowiednio o 9,2 proc i 71,8 proc[2]. Wzrosty tych segmentów wynikają przede wszystkim ze zmiany zachowań zakupowych, które można było zaobserwować w związku z sytuacją pandemii i wprowadzanych obostrzeń. Przyczyna tkwi także w zmianie podejścia konsumentów, wpisującej się w światowe trendy branży lodowej, zgodnie z którymi coraz częściej traktujemy lody jako deser – na równi z domowym ciastem. Rosnąca popularność segmentów familijnych i multipacków wpłynęła na sytuację lodowych impulsów, czyli m.in. w rożku czy na patyku, które ubiegły rok zakończyły ze spadkiem na poziomie 10,8 proc [3]. Struktura wartości segmentów w 2020 r. wyglądała następująco: formaty impulsowe stanowiły 50,2 proc. kategorii, familijne i desery – 42,8 proc., multipacki – 7 proc [4].

„Analizując dane za ostatnie dwa miesiące br., obserwujemy m.in. stabilny udział formatów impulsowych i wzrost multipacków. Pomimo przegrupowań w sprzedaży poszczególnych segmentów widzimy, że Polacy kochają lody, dlatego na tegoroczny sezon ponownie przygotowaliśmy różnorodną ofertę, pełną nowości, zarówno jeżeli chodzi o smaki, jak i formaty. Wspólnymi mianownikami wszystkich naszych 24 pozycji są najwyższej jakości składniki, oryginalna wedlowska czekolada i gwarancja wielozmysłowych doznań” – mówi Tomasz Trela, szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

Czas na przyjemność

Sytuacja, w której od roku funkcjonują konsumenci, wpłynęła na zmianę ich stylu życia, a co za tym idzie – okazji konsumpcji. Pozostając w domach, zyskali więcej czasu dla siebie i swoich bliskich, mieli okazję do „zatrzymania się” w pędzącej codzienności. Wedel, zgodnie z firmową misją „Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych Klientach” oraz wartością „Kwestionuje status quo” reaguje na aktualne przeobrażenia rynkowej rzeczywistości, dostosowując ofertę i komunikację w taki sposób, aby towarzyszyć konsumentom w codziennych przyjemnościach i odpowiadać na ich potrzeby tu i teraz. Efektem tego podejścia jest m.in. tegoroczne lodowe portfolio obejmujące formaty familijne o unikalnej wielkości 700 ml w trzech wariantach smakowych: śmietankowym z Peanut Butter i czekoladą białą karmelową, waniliowym z sorbetem malinowym i czekoladą gorzką oraz śmietankowym z sorbetem truskawkowym i czekoladą mleczną. W tym roku debiutuje także Multipack Ptasie Mleczko® waniliowe – w jednym zbiorczym opakowaniu znajdują się 4 lody na patyku, inspirowane kultowymi piankami. Powyższe pozycje, obok trzech wariantów w kubkach o pojemności 460 ml, pomogą znaleźć więcej czasu na przyjemność z rodziną lub w kameralnym gronie przyjaciół.

Motywacja do rozwoju w oparciu o multisensoryczność oferty

Kategorię lodową w Polsce charakteryzuje duży potencjał wzrostu – Polacy wciąż jedzą mniej lodów niż mieszkańcy Europy Zachodniej, Skandynawii czy USA. W Polsce przeciętny konsument spożywa ok. 4-5 litrów lodów rocznie. W Szwecji spożycie jest mniej więcej trzykrotnie większe, a w USA – nawet czterokrotnie. Polski rynek wciąż jest nienasycony, co w pełni argumentuje apetyt producentów na obecność w tej branży. Niemniej, podobnie jak w przypadku „tradycyjnych” słodyczy, bardzo ważne jest zaskakiwanie konsumentów nowościami.

author avatar
Capital24.tv
Capital24.tv - Nakręcamy biznes! Capital24.tv to pierwsza w Polsce internetowa telewizja biznesowa, która dostarcza wartościowe informacje, analizy oraz ekspertyzy związane z rynkiem gospodarczym i finansowym. Serwis został stworzony przez zespół doświadczonych dziennikarzy i ekspertów, którzy prezentują treści w przystępnej i atrakcyjnej formie. Platforma umożliwia firmom założenie bezpłatnych profili, na których mogą publikować wiadomości, zdjęcia, podcasty oraz wideo, a także zintegrować je z kontem na YouTube. Dzięki licencji Creative Commons, treści zamieszczone na Capital24.tv są dostępne dla dziennikarzy i blogerów do bezpłatnego pobierania i udostępniania, co sprzyja szerzeniu wiedzy na temat polskiego biznesu i rynku kapitałowego.

1 2

O autorze