loader

Wizja przyszłości komunikacji wewnętrznej

Grupa profesjonalistów pozujących do zdjęcia podczas wewnętrznego spotkania komunikacyjnego, warszawa 2024, przed sceną z logo wydarzenia i ekranem.
Prelegent występuje na podium w eleganckim, słabo oświetlonym pomieszczeniu z publicznością złożoną z uważnych profesjonalistów.
Czterech panelistów siedzi na scenie podczas konferencji, omawiając sztuczną inteligencję w komunikacji, przed publicznością w słabo oświetlonym pokoju.
Dwie kobiety dyskutują na scenie konferencji biznesowej, a w tle ekran prezentacyjny wyświetla ich nazwiska i tematy.

Konferencje ICM to niezwykłe wydarzenie, które gromadzi specjalistów od komunikacji wewnętrznej z różnych firm i branż. Program szóstej edycji (17 kwietnia br.) był bogaty w różnorodne prezentacje, panele dyskusyjne i sesje case studies, które dostarczyły uczestnikom inspiracji, nowych pomysłów i wiedzy o praktycznych narzędziach, szczególnie z obszaru AI, do optymalizacji codziennej pracy.

Spotkanie rozpoczęło się zaskakująco – pierwszego prelegenta – eksperta od AI Radka Mechłę z BUZZcenter – zapowiedział avatar wytworzony prze sztuczną inteligencję. Prelegent (który przetestował niemal 2000 aplikacji korzystających z AI!) przedstawił nowatorskie podejście do wykorzystania AI w komunikacji wewnętrznej. Prezentacja ta dostarczyła uczestnikom nowych perspektyw i pomysłów na wykorzystanie technologii w pracy nad efektywną komunikacją wewnątrz organizacji.

 AI w roli stażysty w Twoim zespole

 Perspektywy te zostały następnie poszerzone o doświadczenia praktyków z różnych organizacji, którzy w swojej codziennej pracy wykorzystują sztuczną inteligencję do optymalizacji czasu pracy. „AI traktuję jak asystenta kreatywności – nazywam go swoim stażystą – mówię mu czego potrzebuję, ale finalnie to ja odpowiadam za sprawdzenie wyników jego pracy. W jednoosobowym dziale komunikacji globalnej jest to nieoceniona pomoc contentowa!” powiedziała Karolina Kuźmicz z 4 finance.

 Potwierdziła to Karolina Wojdecka z Microsoft, która, jak stwierdziła, nie wyobraża już sobie pracy bez AI. „To dodatkowe ręce na pokładzie. Posługiwanie się narzędziami na bazie sztucznej inteligencji jest trochę jak sterowanie statkiem w Star Treku – wciskasz guziki, żeby statek wykonywał polecenia, ale to Ty zarządzasz.” Natomiast Karol Grad z Żabka Polska jako ciekawostkę, a zarazem pokazanie możliwości wykorzystania potencjału AI, zdradził uczestni(cz)kom konferencji, że AI wygenerowało nazwę jego stanowiska pracy: Starszy specjalista ds. komunikacji franczyzocentrycznej. Podobno jest to jedyne takie stanowisko na świecie. Panel poprowadziła Katarzyna Kryńska z IC Mobile.

Sesje case studies na ten sam temat
Kolejne prelekcje i panele koncentrowały się na praktycznych aspektach komunikacji wewnętrznej, takich jak tworzenie projektowych grup pracowniczych, znaczenie inkluzywności w działaniach komunikacyjnych oraz skuteczne zarządzanie informacjami dla różnych grup docelowych w firmie. Uczestnicy mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami i najlepszymi praktykami, co przyczyniło się do owocnych dyskusji i wymiany wiedzy.

Sesje case studies, wprowadzone podczas wcześniejszych edycji konferencji, okazały się strzałem w dziesiątkę. Są to krótkie prelekcje prowadzone w serii, na ten sam temat. To odpowiedź na potrzebę poznawania wielu przykładów z rynku. Do udziału w sesji zaproszono przedstawicieli różnych organizacji, aby opowiedzieli o swoich doświadczeniach komunikacji z pracownikami produkcji, logistyki i firm budowlanych, na konkretnych przykładach. Na scenie ICM6 wystąpili: Mikołaj Jóźwiak z Volkswagen Poznań, Joanna Walczak z Notino i Julia Bieleninik ze STRABAG.

Pytaj, jak ktoś chce być traktowany

Według Manpower 68% pracowników #genZ nie jest zadowolonych z postępów swojej organizacji w tworzeniu zróżnicowanego i integracyjnego środowiska pracy. Jak odpowiadają na to organizacje? W raporcie Future of Jobs Report 2023 czytamy, że większość firm będzie traktować priorytetowo kobiety (79%), młodzież poniżej 25 roku życia (68%) i osoby z niepełnosprawnościami (51%) … Czy na pewno dokładnie o to chodzi w idei DEI? Jak zatem promować różnorodność mądrze i włączać wszystkich w działania firmy i jej kulturę, nie wyłączając niechcący grup, które np. były do tej pory uprzywilejowane? Jaką rolę w tym pełni komunikacja wewnętrzna? Również na te pytania poszukiwali odpowiedzi prelegenci i prelegentki ICM6.

Dora Mołodyńska-Küntzel z Punt Kick, podczas swojego wystąpienia podzieliła się złotymi zasadami komunikacji w organizacji z perspektywy języka inkluzywnego. Zasadą, która wzbudziła największe dyskusje była zmiana perspektywy z nadawcy na odbiorcę, która została nazwana: „Pytaj”. Zasada ta zachęca by zamienić imperatyw: Traktuj innych, jakbyś sam_a chciał_a być traktowany_a, na: Traktuj innych tak, jak oni_e chcieliby być traktowani_e. To jedno z tych pytań, które otwierają oczy – game changer w temacie różnorodności i inkluzywności.

Tematy poruszone podczas prelekcji zostały poszerzone o perspektywę biznesu podczas panelu z udziałem Izy Stadniczeńko z Michelin Polska oraz Michała Knapika z Grupy KRUK. Rozmowę poprowadziła Magdalena Kuropieska-Deloff z zespołu organizatora – agencji IC mobile. Podczas tej części konferencji wybrzmiało bardzo wiele inspirujących i konkretnych przykładów projektów wewnątrz organizacji skupiających się na DEI. To, co wybrzmiało najgłośniej, to konieczność poszerzania perspektywy komunikatora, włączanie pracowników w projektowe grupy pracownicze i wspólne szukanie rozwiązań. Ważne jest również przepuszczanie pomysłów przez filtr inkluzywności – sprawdzanie czy nikogo nie pomijamy w projekcie lub jego komunikacji. Przykład: jeśli mamy benefity i eventy dla dzieci i rodzin pracowników, zastanówmy się, czy nie zmienić ich na event dla bliskich.

 

IC Biznes Partner – nowy wymiar komunikacji wewnętrznej

Ostatnia część Konferencji Internal Communication Meeting skupiła się wokół ewolucji roli komunikatorów wewnętrznych w organizacji. „W IC Mobile opracowałyśmy nazwę i definicję IC Biznes Partnera, aby dać wyraz randze, jaką komunikacja wewnętrzna zyskała w organizacjach w ostatnich latach. Wprowadziłyśmy warsztaty z tego zakresu oraz konkurs dla komunikacji wewnętrznej nagradzający szczególny rodzaj postawy – bycie partnerem dla biznesu i pracowników” – opowiada Lidia Skrzyniecka, z zespołu organizatora spotkania. O tym kim konkretnie jest IC BP, Katarzyna Kryńska z IC Mobile porozmawiała z ubiegłorocznymi laureatkami Konkursu IC Biznes Partner: Niną Żwirko z Burda Media Polska, Aleksandrą Smyczyńską z E.ON Polska oraz Anną Mikułowską z Banku Gospodarstwa Krajowego.

 

Praktycznych wskazówek, w rozmowie w Magdaleną Kuropieską-Deloff z IC Mobile, udzieliła również Izabela Dusza, ekspertka w zakresie strategii komercyjnych, marketingu i komunikacji jurorka tegorocznej edycji Konkursu IC Biznes Partner. Jak, według specjalistek ICM6, prezentować się w organizacji jako Partner?  Wychodzić z inicjatywą; proponować rozwiązania; wchodzić w dialog.

Podsumowując, Internal Communication Meeting 6 było okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń, w inspirującym towarzystwie oraz miejscu, które zachęcało do kreatywności i innowacyjnego myślenia. Konferencja, po raz kolejny potwierdziła, że komunikacja wewnętrzna odgrywa znaczącą rolę w budowaniu silnych i zintegrowanych organizacji, a profesjonaliści z tej dziedziny są kluczowymi graczami w osiąganiu tego celu.

author avatar
Schultz
Rita Schultz, redaktor, wykładowca akademicki z ponad 20 letnim stażem, szkoleniowiec, prelegent.

1 2

O autorze