Prawa pasażera w UE w dobie pandemii

Lot odwołany z powodu Covid-19? Nie chcesz lub nie możesz podróżować? Parlament Europejski przypomina o najważniejszych prawach pasażera w UE w czasach pandemii.
Wszystkie kraje UE wprowadziły środki mające zapobiec rozprzestrzenianiu się koronawirusa, takie jak ograniczenie podróżowania czy kwarantanna, które mają duży wpływ na sektor transportu. W tej nowej sytuacji warto się upewnić, czy znamy swoje prawa jako pasażera.
18 marca, Komisja Europejska przedstawiła szczegółowe wytyczne, aby zagwarantować spójne stosowanie praw pasażera w UE i ochronę pasażerów we wszystkich krajach członkowskich.
Odwołano lot – co teraz?
Linie lotnicze odwołujące lot mają obowiązek – we wszystkich przypadkach – zaoferować pasażerom trzy możliwości:
– Zwrot pieniędzy
– Podróż zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie
– Podróż zmienioną trasą w późniejszym terminie wybranym przez pasażera
Jeśli pasażer wybierze opcję podróży zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie, powinien wziąć pod uwagę, że mogą wystąpić znaczne opóźnienia, z powodu ograniczeń liczby lotów wprowadzonych przez kraje w ramach walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa.
Czy w przypadku odwołania lotu pasażer prawo do zakwaterowania w hotelu i posiłków?
Przewoźnicy lotniczy mają obowiązek – bez wyjątku – zapewnić bezpłatne posiłki, napoje i zakwaterowanie w hotelu pasażerom, których lot został odwołany i którzy wybrali opcję podróży zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie.
Czy pasażer ma prawo do odszkodowania?