Nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Polska Żegluga Bałtycka SA (PŻB) zamówiła nowy prom ro-pax o długości 216 metrów, szerokości ponad 28 metrów i blisko 3 kilometrach linii ładunkowej. Jednostka będzie mogła pomieścić ponad 100 ciężarówek, 200 samochodów osobowych i prawie 1000 pasażerów.
– To jest ostatni moment, abyśmy skutecznie wymienili flotę Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i to robimy. Plan został nakreślony przez polski rząd. Trzy kolejne promy są budowane w polskich stoczniach nad Bałtykiem. Nie ma powodu, aby nasi dwaj armatorzy mieli być w jakiś sposób poszkodowani czy dyskryminowani i nie uczestniczyli w tym wielkim torcie do podziału, jakim jest rynek bałtyckich przewozów promowych – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Nowy prom dla PŻB jest wynikiem kontraktu zawartego w sierpniu 2022 roku, który przewiduje 10-letni czarter z opcją późniejszego zakupu. Prom został wybudowany przez włoską stocznię CN Visentini w Chioggia, a jego zwodowanie miało miejsce na początku kwietnia 2023 roku. Prace wykończeniowe i wyposażeniowe są obecnie w toku.
W drugiej połowie 2024 roku jednostka ma dołączyć do floty PŻB i obsługiwać trasę Świnoujście-Ystad. Pozyskanie nowego promu zwiększy konkurencyjność polskiego armatora, odmłodzi flotę i zabezpieczy interesy PŻB na Bałtyku. Prom będzie przystosowany do montażu instalacji LNG, co poprawi efektywność transportową i pomoże konkurować z innymi operatorami.
Wymiana i rozbudowa floty jest częścią strategii rozwoju PŻB. Kolejne promy dla polskich armatorów powstają w stoczni Remontowa Holding z Gdańska.