loader

Jak małe firmy mogą rozwinąć sprzedaż za granicą? Pięć porad PayPal, aby podbić międzynarodowe rynki

Niezależnie od tego, co sprzedajesz, jednym z największych wyzwań w prowadzeniu biznesu jest znalezienie i pozyskanie nowych klientów. Ogromna grupa tych, którzy chcieliby kupić Twoje produkty może być za granicą. Jeśli zaczniesz myśleć globalnie, możesz rozwinąć swoją internetową sprzedaż na skalę międzynarodową.

 

Sprzedaż w internecie stale rośnie w większości krajów. eMarketer szacuje, że w 2016 roku ponad 1,6 miliarda klientów robiło zakupy online i wydali oni łącznie blisko 2 miliardy dolarów[1]. W tym samym roku, 33% osób dokonujących zakupy w internecie kupiło produkty za granicą[2]. Co ciekawe, według eMarketer w 2020 r. globalna sprzedaż w handlu elektronicznym osiągnie poziom 27 miliardów dolarów.

 

Zanim zdecydujesz się na międzynarodową sprzedaż, powinieneś przemyśleć swoją strategię. Poniżej znajduje się pięć kluczowych obszarów, które należy wziąć pod uwagę.

 

  1. Określ w jakich krajach chcesz sprzedawać – pierwszym krokiem jest poznanie, kim są Twoi klienci międzynarodowi, co kupują i w jaki sposób robią zakupy. Zacznij od przeanalizowania własnych danych, z jakich krajów pochodzą kupujący. Warto dokładnie sprawdzić na jakich rynkach może być zapotrzebowanie na Twoje produkty i poznać ich specyfikę, aby dotrzeć do nowych klientów, nawet jeśli sprzedajesz swoje produkty testowo. Konrad Selerski, Regionalny Dyrektor Operacyjny z Dawanda, internetowej platformy oferującej ręcznie robione produkty radzi “Na naszej platformie, najbardziej interesującymi rynkami dla polskich sprzedawców są Niemcy, Francja, Austria, Hiszpania, Wielka Brytania, Włochy, Szwajcaria, Holandia, Belgia i Irlandia. Z kolei do najczęściej kupowanych kategorii produktów należą akcesoria dla dzieci, odzież, artykuły domowe i przybory do majsterkowania. Jak widać na przykładzie naszego serwisu Dawanda, sprzedawcy z Europy Wschodniej aktywnie współpracują z klientami z zagranicy, a handel transgraniczny daje możliwości zwiększenia sprzedaży i rozwoju biznesu. Dlatego też zmieniamy opłaty dla sprzedawców, którzy oferują swoje produkty za pośrednictwem Dawandy i korzystają z płatności przez PayPal. Od teraz Dawanda pokrywa opłatę PayPal uwzględniając ją w standardowej prowizji w wysokości 10,5%. Zasadniczo korzystanie z systemu PayPal nie będzie obejmowało żadnych dodatkowych opłat oprócz standardowej w wysokości 1,35zł (~ 0.32 EUR), która dotyczy wszystkich metod płatności dostępnych w naszym serwisie".

 

Wskazówka #1: Klienci online z mniejszych krajów chętniej dokonują zakupów transgranicznych w innych dużych krajach. 38% z nich wskazuje, że kupuje za granicą, ponieważ nie mogą znaleźć produktów

w sklepach w ich kraju. 76% klientów dokonujących zakupów międzynarodowych jako powód wskazuje lepsze ceny.[3]

 

  1. Zastanów się, jak twoi klienci chcą płacić – Zastanów się jak chcesz otrzymywać pieniądze za sprzedane produkty. To ważne, ponieważ płatność jest kluczowym momentem, podczas którego zagraniczni klienci mają tendencję do rezygnacji z zakupów. Trzeba także sprawdzić preferowane przez klientów w innych krajach metody płatności. Większość osób chce płacić w swojej lokalnej walucie, ale jeśli nie możesz zaoferować takiej opcji na każdym rynku, pamiętaj, aby przeliczyć walutę w taki sposób, żeby klienci mogli zobaczyć ile mają zapłacić. Warto również znaleźć wiarygodnego dostawcę usług płatniczych o dużym globalnym zasięgu. Jedną z regularnie rekomendowanych metod płatności przy międzynarodowych zakupach online jest na przykład PayPal, ze względu na bezpieczeństwo, politykę ochrony kupującego i sprzedającego oraz łatwość obsługi na wielu urządzeniach i w różnych walutach.[4] 

 

Wskazówka #2: 38% kupujących online wskazuje, że bezpieczny sposób płatności jest potencjalnym czynnikiem wpływającym na zakupy transgraniczne. Klienci chcą mieć pewność, że w przypadku problemów będą chronieni. Bezpieczne i rozpoznawalne metody płatności mogą także zwiększyć zaufanie klientów.

 

  1. Sprawdź lokalne prawo, opłaty celne i podatki – Gdy już zadecydujesz, gdzie będziesz sprzedawać, przyjrzyj się przepisom obowiązującym w danym kraju. Opłaty celne i podatki, które będzie ponosił Twój klient mogą być uzależnione od rynku i produktu. Upewnij się, że rozumiesz regulacje dotyczące Twoich produktów po to, aby poinformować klientów o wszelkich kosztach, które muszę ponieść. Przesyłki muszą przejść przez urząd celny (instytucje regulującą warunki dostawy i wysyłki towarów do kraju lub innego terytorium), więc każda paczka będzie potrzebować oddzielnego formularza celnego. Niektóre przedsiębiorstwa oferują tego typu usługi – sprawdź zatem, jak to wygląda w Twoim przypadku.

 

Wskazówka #3: Gdy zamierzasz sprzedawać poza granicami Unii Europejskiej, powinieneś wziąć pod uwagę umowy o wolnym handlu, które zmniejszają lub eliminują opłaty taryfowe na niektóre produkty. Korzystanie z tych umów może oznaczać więcej pracy związanej z prowadzeniem dokumentacji, ale oszczędności mogą być warte dodatkowego wysiłku.

 

  1. Zapewnij wsparcie i ustal jasne zasady dostawy – Przy sprzedaży transgranicznej przyjazne dla klientów praktyki mają jeszcze większe znaczenie. Bardzo ważne jest określenie jasnych zasad dostawy. W widocznym miejscu podaj jaki jest szacowany koszt dostawy w danym kraju i co się na niego składa. Powinieneś pomyśleć także o uczciwej polityce zwrotów mając na uwadze ewentualne własne koszty wysyłki i odbioru paczki. Ten kalkulator wysyłki może Ci pomóc oszacować, ile będziesz musiał zapłacić za wysyłkę do różnych krajów.

 

Wskazówka #4: 37% kupujących online wskazuje, że bezpłatna dostawa jest potencjalną zachętą zakupów transgranicznych[5].

1 2

O autorze