loader

Znamy najbardziej nasycony rynek handlowy w Polsce

Według najnowszych danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, Lublin jest najbardziej nasyconym rynkiem handlowym w Polsce. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców, Lublin ma 1094 mkw. powierzchni handlowej, znacznie więcej niż Warszawa, która ma 831 mkw. na 1000 mieszkańców.

Aktualnie, Lublin posiada około 515 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Do największych obiektów handlowych w mieście należą Lublin Plaza, Galeria Olimp, VIVO! Lublin, SKENDE Shopping z IKEA oraz centrum handlowe Felicity.

W porównaniu do innych dużych miast, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, Lublin ma wyższy odsetek powierzchni zajmowanej przez galerie handlowe, wynoszący 72%. W Warszawie ten wskaźnik wynosi 62%.

„Na przestrzeni ostatnich kilku lat polski rynek handlowy przeszedł proces dywersyfikacji. Wielu deweloperów zaczęło celować w mniejsze formaty, które powstają poza centrami miast, zaspokajając w ten sposób codzienne potrzeby zakupowe konsumentów. Jest to też prawdopodobny scenariusz rozwoju dla lubelskiego rynku handlowego” – mówi Ewelina Staruch, Analityczka w Dziale Badań i Doradztwa, Cushman & Wakefield.

Najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej w Lublinie dostarczono w latach 2014 i 2015. W ciągu ostatnich pięciu lat oddano do użytku jedynie około 20 000 mkw. nowej powierzchni.

W najbliższych latach nie planuje się budowy nowych obiektów o powierzchni powyżej 5000 mkw. w Lublinie. Ostatnim projektem dostarczonym na rynek jest Park Handlowy Węglin Park, w którym większość sklepów już funkcjonuje.

„Deweloperzy powinni skupić się na poszerzaniu swoich portfeli w Polsce Wschodniej, w tym przede wszystkim na budowie alternatywnych formatów handlowych, które niekoniecznie będą zlokalizowane jedynie w takich miastach jak Lublin, Białystok czy Rzeszów, ale również mniejszych miejscowościach” – podsumowuje Michał Masztakowski, Leasing Team Manager, Cushman & Wakefield.

author avatar
Capital24.tv
Capital24.tv - Nakręcamy biznes! Capital24.tv to pierwsza w Polsce internetowa telewizja biznesowa, która dostarcza wartościowe informacje, analizy oraz ekspertyzy związane z rynkiem gospodarczym i finansowym. Serwis został stworzony przez zespół doświadczonych dziennikarzy i ekspertów, którzy prezentują treści w przystępnej i atrakcyjnej formie. Platforma umożliwia firmom założenie bezpłatnych profili, na których mogą publikować wiadomości, zdjęcia, podcasty oraz wideo, a także zintegrować je z kontem na YouTube. Dzięki licencji Creative Commons, treści zamieszczone na Capital24.tv są dostępne dla dziennikarzy i blogerów do bezpłatnego pobierania i udostępniania, co sprzyja szerzeniu wiedzy na temat polskiego biznesu i rynku kapitałowego.
O autorze