loader

CD PROJEKT skokowo rozwija segment cyfrowej dystrybucji

Grupa CD PROJEKT w pierwszej połowie 2013 r. wypracowała 63,1 mln zł przychodów oraz 7,7 mln zł zysków generując pozytywne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej na poziomie 6,3 mln zł.

Spółka pomimo równoległego tworzenia dwóch największych tyłów w swojej historii, posiada 26,5 mln zł gotówki przy śladowym zadłużeniu kredytowym. W trakcie pierwszego półrocza zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek uległo redukcji o 4,4 mln zł do poziomu 0,3 mln zł. 

Pozytywne, pomimo braku premier własnych gier, wyniki finansowe były możliwe do osiągnięcia dzięki podwojeniu działalności przez serwis cyfrowej dystrybucji GOG.com oraz kontynuacji dobrej sprzedaży gier Wiedźmin i Wiedźmin 2.

Notowana na warszawskiej giełdzie Grupa CD PROJEKT ma za sobą udane pierwsze 6 miesięcy 2013 r. W tym czasie Grupa wypracowała: 63,06 mln zł przychodów, wynik EBITDA na poziomie 8,51 mln zł oraz zysk netto w kwocie 7,71 mln zł. Pozytywny wpływ na wyniki ma utrzymująca się sprzedaż gier „Wiedźmin” oraz „Wiedźmin 2: Zabójcy Królów” a także bardzo dynamiczny rozwój globalnej sprzedaży cyfrowej realizowanej przez GOG.com. 

Na koniec czerwca spółka posiadała środki pieniężne i ich ekwiwalenty w wysokości 26,51 mln zł oraz pozostałe aktywa finansowe (to jest jednostki funduszy inwestycyjnych o wysokiej płynności) o wartości 817 tys. zł. Zadłużenie wynosiło zaledwie 309 tys. zł. Jednocześnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 6,29 mln zł wobec 4,40 mln zł przed rokiem.  W tym okresie nakłady na produkcję gier, ujęte w przepływach operacyjnych wyniosły 9,05 mln zł.

Spółce w pierwszym półroczu udało się zgodnie z harmonogramem realizować prace nad dwoma kluczowymi tytułami – Wiedźminem 3 i Cyberpunkiem 2077. Pierwsze publiczne pokazy kolejnej części Wiedźmina dla partnerów biznesowych i mediów spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Tytuł zdobył w czerwcu 58 nagród na najważniejszych targach branżowych E3. Uzyskiwana na wiele miesięcy przed premierą rekordowa ilość nagród bardzo pozytywnie wróży przyszłej sprzedaży gry.   

 

„Po I połowie roku Grupa CD PROJEKT jest w zdecydowanie dobrej sytuacji finansowej. Zaprezentowane wyniki finansowe są dowodem na to stabilność naszego biznesu, który potrafi zarabiać i generować pozytywne przepływy nawet w okresie wzmożonych inwestycji”” – powiedział prezes zarządu CD PROJEKT Adam Kiciński.

TRZECIA CZĘŚĆ WIEDŹMINA W PRZYSZŁYM ROKU

W lutym tego roku, należące do spółki, studio CD Projekt RED ogłosiło że trzecia część serii gier o Geralcie będzie nosić tytuł „Wiedźmin 3: Dziki Gon” i zostanie wydana w 2014 r. Ta zapowiedź rozpoczęła kampanię promocyjną, która będzie kluczowa dla sukcesu nadchodzącej gry.

„Zaczęliśmy najlepiej jak można, bo Dziki Gon został zapowiedziany za pośrednictwem magazynu Game Informer – największego i najbardziej wpływowego czasopisma o grach na świecie docierającego do 34 milionów graczy. Geralt znalazł się na jego okładce a w poświęconym mu czternastostronicowym materiale grę określono jako obowiązkową pozycję następnej generacji RPG” – zaznaczył Adam Kiciński. Od tej pory „Wiedźmin” trafił na wiele kolejnych okładek. Grę prezentowano też na największych targach branżowych E3 w Los Angeles, gdzie okazał się jednym z najbardziej „gorących” tytułów. Łącznie na E3 „Wiedźmin 3” zdobył 58 nagród przyznanych zarówno przez graczy, jak i przedstawicieli międzynarodowej prasy z 48 magazynów i serwisów internetowych, w tym tak prestiżowych jak: IGN, GameStop, Official Xbox Magazine, PC Gamer. Grę nagradzano między innymi w kategoriach: najlepsza gra targów, najbardziej oczekiwana gra, najlepsze RPG targów, nagroda publiczności.

„Tak wielkie zainteresowanie pozwala nam potwierdzić wcześniejsze oceny, zgodnie z którymi Wiedźmin 3: Dziki Gon ma zdecydowanie większy potencjał sprzedażowy niż nasze poprzednie tytuły – tym bardziej że równocześnie ukaże się w wersjach na komputery PC, Playstation 4 oraz Xbox One” – podkreślił prezes CD PROJEKT. Tą ocenę potwierdza też popularność zwiastuna wideo gry, który został opublikowany w internecie 14 sierpnia – jego oglądalność znacząco przewyższa oglądalność zanotowaną przez materiały reklamujące poprzednie części serii.

Pierwsza i druga część Wiedźmina nadal dobrze się sprzedają. Dzięki temu Grupa, w segmencie produkcja gier osiągnęła w I połowie roku przychody w wysokości 10,67 mln zł i 2,18 mln zł zysku netto produkując równolegle dwie duże gry.

DYNAMICZNY WZROST GOG.COM

W I połowie roku największy wpływ na wyniki Grupy miał segment „globalna cyfrowa dystrybucja gier”, w której CD PROJEKT działa za pośrednictwem serwisu www.GOG.com. Przychody GOGa wzrosły prawie dwukrotnie w stosunku do I połowy ubiegłego roku i wyniosły 30,77 mln zł. Zysk netto wzrósł o 105% rok do roku i wyniósł 6,35 mln zł.

„Serwis GOG.com utrzymuje wysokie tempo rozwoju i pozycję wschodzącej gwiazdy na globalnym rynku cyfrowej dystrybucji gier. Chcemy, aby dynamika rozwoju tego serwisu została utrzymana.” – podkreślił Adam Kiciński.

Obecnie, po pięciu latach od założenia, GOG.com ma w ofercie 600 tytułów i współpracuje z ok. 170 dostawcami. W maju prestiżowy tygodnik „Time” uznał serwis za jedną z 50 najlepszych stron internetowych świata. To nagroda m.in. za wsparcie dla alternatywnych produkcji oraz nie stosowanie zabezpieczeń DRM, które są nielubiane przez graczy, bo potrafią utrudnić korzystanie nawet z legalnie kupionego oprogramowania. Kolejny wyróżnik GOG.com to polityka cenowa – serwis nie dzieli klientów na różne regiony i na wszystkie produkty oferuje tylko jedną cenę globalną.

Celem GOG jest utrzymanie tempa rozwoju biznesu i umocnienie pozycji drugiej, pod względem popularności, niezależnej platformy cyfrowej dystrybucji gier na świecie. Ponadto GOG prowadzi dwa duże projektu badawczo-rozwojowe, które mogą mieć istotny wpływ na dynamikę przyszłego wzrostu.

CDP.PL ROZWIJA LOKALNĄ PLATFORMĘ CYFROWEJ DYSTRYBUCJI

Działalność w segmencie cyfrowej dystrybucji rozwija również spółka CDP.pl, która w październiku zeszłego roku uruchomiła serwis cdp.pl. W trakcie pierwszego półrocza oferta serwisu rozszerzyła się również o książki i komiksy w wersji elektronicznej. Prowadzone są też testy serwisu filmowego.

W II kwartale CDP.pl znacząco wzmocniło swój serwis zawierając umowę na cyfrową dystrybucję gier firmy Electronic Arts, który jest jednym z liderów globalnego rynku cyfrowej rozrywki. Dzięki temu na platformę cdp.pl trafiły tytuły z takich przebojowych serii jak „The Sims”, „FIFA”, „Battlefield” czy „Mass Effect”. Kolejną umowę dystrybucyjną zawarto w czerwcu ze szwedzkim deweloperem Paradox Interactive, znanym głównie ze strategicznej serii „Europa Universalis”. 

CDP.pl jest też wydawcą i dystrybutorem gier oraz filmów na płytach DVD oraz Blu-ray a także gier karcianych oraz planszowych. W I połowie roku spółka zanotowała 21,85 mln zł przychodów oraz 1,08 mln zł straty netto. 

author avatar
CD PROJEKT
O autorze