loader

Sąd na wniosek PKP CARGO sprawdzi legalność ewentualnego strajku zapowiedzianego na 9 listopada

PKP CARGO
kwestionuje legalność strajku generalnego, zapowiedzianego na 9 listopada
2015 roku. Zgodnie z opiniami prawnymi, którymi dysponuje Zarząd PKP CARGO,
kwestia legalności strajku dotyczy m.in. ważności referendum strajkowego
przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Dlatego w poniedziałek 2 listopada
zostały złożone stosowne pozwy, kwestionujące zgodność zapowiedzianego strajku
z zapisami ustawy z 1991 roku o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. PKP CARGO
wniosło o zakaz prowadzenia akcji strajkowej do czasu rozstrzygnięcia
zasadności pozwów przez sąd.


Powodem złożenia
pozwów jest niezgodny z prawem sposób prowadzenia sporu zbiorowego przez
organizacje związkowe, w tym m.in.: brak wyczerpania przesłanek określonych o
rozwiązywaniu sporów zbiorowych do prowadzenia zgodnego z prawem sporu oraz brak
przeprowadzonego zgodnie z prawem referendum strajkowego.

W ocenie Zarządu
strajk nie leży w interesie pracowników i Spółki. Może on zaburzyć sprawnie
obsługiwany szczyt przewozowy (miesięcznie PKP CARGO przewozi ok. 10 mln ton
towarów dla największych firm przemysłowych w Polsce, w tym dla branży
energetycznej). Dodatkowo może negatywnie odbić się na kursie papierów
wartościowych i zmniejszyć w sposób znaczący wartość udziałów posiadanych przez
pracowników (ok. 90 proc. pracowników posiada średnio po 50 akcji Spółki PKP
CARGO). Warto przypomnieć, że 30 października skończył się dwuletni okres, w
którym pracownicy nie mogli sprzedawać akcji PKP CARGO.

Zarząd wystosował
także do strony społecznej zaproszenie na rozmowy, w których w roli mediatora
obecny będzie były wicepremier i działacz związkowy p. Longin Komołowski. Spotkanie
odbędzie się w czwartek.

author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 

1 2

O autorze