loader

Polska technologia motorem globalnej ekspansji

Polska technologia motorem globalnej ekspansji

 Elimen Group, polska spółka technologiczna z portfela funduszu inwestycyjnego Grupy Assay, specjalizująca się w tworzeniu napędów elektrycznych, realizuje plan globalnej ekspansji. Pierwszym krokiem była podpisana w listopadzie ubiegłego roku umowa z indyjskim potentatem branży motoryzacyjnej, spółką Flash Electronics, która w ciągu najbliższego roku uruchomi produkcję zaprojektowanych przez Polaków silników elektrycznych do motocykli, autobusów oraz pojazdów ciężarowych. O drodze, która prowadzi na jeden z największych rynków azjatyckich i światowych, rozmawiamy z Danielem Śliwką, Chief Technology Officer, w Elimen Group.

 

Dziś jesteście twórcami wysokiej klasy technologii, ale zaczynaliście inaczej. Jak potoczyła się historia firmy?

 Naszą przygodę z branżą rozpoczynaliśmy kilkanaście lat temu jako konstruktorzy, zajmujący się konwersją samochodów spalinowych w elektryczne. Później dołączyłem do zespołu zajmującego się projektowaniem elektroniki wysokich częstotliwości oraz mocy oraz specjalizującego się w algorytmach sterowania. Z czasem spółka całkowicie przekształciła swoją działalność w kierunku tworzenia technologii napędowych do pojazdów elektrycznych. Była to decyzja o budowaniu wartości spółki poprzez tworzenie bardzo trudnej do stworzenia wartości intelektualnej, której działanie pokazaliśmy poprzez dostarczanie rozwiązań sprawdzających się w ekstremalnych warunkach. Chcemy zostać dostawcą technologii OEM Tier 1 dla dużych koncernów. To zostało zauważone poza granicami Polski i doprowadziło do pozyskania partnera produkcyjnego – Flash Electronics z 9 fabrykami, gigantycznym zespołem wdrażania produkcji oraz olbrzymią liczbą koncernów motoryzacyjnych będącymi odbiorcami końcowymi napędów.

 

Te doświadczenia doprowadziły do wykreowania własnej marki?

 Zgadza się. Teraz jako Elimen Group oferujemy różnorodne silniki elektryczne i falowniki do nich, odpowiadające na potrzeby bardzo dynamicznego rynku, na który spoglądamy globalnie. Specjalizujemy się w zakresie rozwiązań napędowych dla elektrycznej mobilności opartej na zasilaniu bateryjnym jak i ogniwach wodorowych.

 

Patrzycie szeroko na elektromobilność. Czy nie obawiacie się, że kryzys gospodarczy spowolni rynek?

 O branży motoryzacyjnej w ujęciu globalnym mówi się, że jest odporna na kryzys. Nasz indyjski kontrahent – firma Flash Electronics, od trzech dekad działa na tamtejszym rynku pojazdów osobowych, uczestnicząc w tworzeniu czystego transportu w jednym z najbardziej zaludnionych państw świata. Wprawdzie pandemia oraz wojna w Ukrainie przyczyniły się do spowolnienia globalnej sprzedaży, ale w długoterminowej perspektywie prognozy dla sektora pozostają stabilne. Doskonale sytuacja wygląda m.in. w krajach wschodzących, takich właśnie jak Indie, gdzie szczególną popularnością cieszą się pojazdy 2- i 3-kołowe, dostawcze oraz transport publiczny z napędem elektrycznym (EV).  Analizy wskazują, że segment ten wzrośnie o 50 proc. a nawet 70 proc. do 2030 roku.

 

To prognozy. Czy znajdują potwierdzenie w zawartych przez Elimen Group kontraktach?

 Poza wspomnianą współpracą z kontrahentem z Indii prowadzimy zaawansowane rozmowy z amerykańską spółką, działającą w sektorze zbrojeniowym, zainteresowaną wykonaniem napędu elektrycznego na zamówienie. Pod koniec lutego br. rozpoczęliśmy rozmowy z włoskim producentem silników elektrycznych, który jest zainteresowany najnowszymi falownikami 1542 SiC. Ten projekt od samego początku cieszy się ogromnym zainteresowaniem, przede wszystkim za sprawą doskonale przemyślanej konstrukcji, spełniającej najbardziej wymagające kryteria w zakresie napędów wysokich mocy i ich kontroli. Do tego to wszystko w możliwie małej obudowie. Spodziewamy się więc intensywnego rozwoju naszego biznesu.

 

Wróćmy do współpracy z indyjskim Flashem. Niedawno podpisaliście umowę licencyjną na produkcję silników elektrycznych i falowników do nich. Jaka jest wartość tego kontraktu?

 Takiej informacji oczywiście nie możemy podać. Mogę jedynie powiedzieć, że Flash Electronics w ciągu dwóch lat na współpracę z nami (łącznie z uruchomieniem linii produkcyjnej) przeznaczy równowartość 87 mln zł (Rs 150 crore). Dla nas to duża sprawa. Podpisanie Technology Licence Agreement to efekt kilkumiesięcznej współpracy pomiędzy spółkami Elimen Group i Flash Electronics, której kulminacja nastąpiła podczas naszej wizyty w Indiach w styczniu br. Umowa licencyjna przewiduje na początek produkcję 4 rodzin silników o bazowych parametrach momentu szczytowego 3200Nm, 360Nm, 64Nm, 25Nm i mocach odpowiednio 360kW, 180kW, 16kW oraz 5,7kW, jak również przeznaczone do nich falowniki. Szacowane wielkości produkcji sięgać będą od 3 do 25 tys. jednostek miesięcznie, a pierwsze silniki elektryczne i falowniki skonstruowane przez Elimen Group będą montowane w motocyklach, autobusach i pojazdach ciężarowych. W kolejnych etapach współpracy w samochodach osobowych oraz ciągnikach siodłowych i ciężkim sprzęcie drogowo-budowlanym. W związku z tą współpracą Flash Electronics zamierza uruchomić w swojej fabryce w Pune w pełni zautomatyzowaną linię produkcyjną opartą na najnowszej technologii uzwojeń silników typu continous hairpin. Z ostatnich ustaleń wynika również, iż na terenie Polski powstanie w drugiej kolejności montownia końcowa napędów na rynek europejski. Flash Electronics już obecnie posiada fabryki w niemieckiej Norymberdze i na Węgrzech.

Jakie cele i wyzwania stoją obecnie przed spółką?

 Naszym celem jest osiągnięcie pozycji lidera w obszarze projektowania i produkcji napędów elektrycznych zasilanych napięciem 400 V oraz 800 V, które wykorzystywane są w elektrycznych autobusach i pojazdach dostawczych. Jako projektanci dysponujemy już gotowym kompletem tych urządzeń, które trafią do produkcji seryjnej. Intensywnie rekrutujemy nowe talenty przy stałej nadpodaży projektów które do nas trafiają. Na tym etapie budujemy także dział bezpieczeństwa funkcjonalnego, w ramach którego w oparciu o zapisy normy ISO 26262 będziemy doskonalić nasze procesy projektowania, prototypowania i przygotowywania modeli przedprodukcyjnych. Dzięki wsparciu Grupy Assay chcemy zająć jak najdogodniejszą pozycję do globalnej ekspansji.

author avatar
Schultz
Rita Schultz, redaktor, wykładowca akademicki z ponad 20 letnim stażem, szkoleniowiec, prelegent.
O autorze