loader

Efaktowna Kołysanka

Na początku był scenariusz… 

Praca na efektami specjalnymi do filmu, zaczęła się już na etapie scenariusza, który był analizowany pod tym kątem, przez supervisora projektu. Następnie, w gronie kilku osób, które później wzięły udział w projekcie, były dyskutowane dostępne techniki, za pomocą których efekty zostały przygotowane. Każda ze scen efektowych, przed przystąpieniem do prac nad nią, była oceniana pod kątem stopnia trudności wykonania. Wszystko po to, by odpowiednio przygotować się do pracy, wybrać narzędzia, techniki komputerowe, doboru ludzi z odpowiednimi umiejętnościami. Niektóre efekty wymagają opracowania zupełnie nowych technik, lub pracy kreacyjnej, kiedy to zespół proponuje reżyserowi, jak dany efekt może wyglądać. 

Praca nad efektami specjalnymi na etapie zdjęć do filmu 

Kolejnym etapem byłą praca nad efektami specjalnymi, na etapie zdjęć do filmu. Na planie zdjęciowym zamontowaliśmy m.in. green screeny, czyli specjalne ekrany w odpowiednim – zielonym kolorze, opracowywane dodatkowe przebiegi kamery,  zbierane informacje, które potem, na etapie post-produkcji, umożliwiły np. odtworzenie ruchu kamery w środowisku 3D. 

Modelowanie 3D 

Po tym etapie, nastąpiło  wykonanie trójwymiarowych modeli w specjalnych programach graficznych do modelingu (przygotowanie wirtualnego modelu, odpowiednika rzeczywistego obiektu), następnie modele te zostały użyte w programach do animacji. W Kołysance mamy kilka scen efektowych, gdzie została odtworzona rzeczywistość np. komputerowo zbudowana część Warszawy, jak również przygotowaliśmy trójwymiarową, ale zupełnie realistyczną sowę, która kilkakrotnie występuje w ujęciach, w filmie. 
Prace animacyjne i renderowanie 
Po zakończeniu prac nad montażem filmu, zaczęliśmy prace animacyjne, czyli opracowaliśmy ruch np.: postaci, obiektów czy wirtualnej kamery. Po zakończeniu prac animacyjnych nastąpiło renderowanie. Renderownie to końcowy etap prac w dziale 3d. 

Sceny efektowe 

W filmie Kołysanka jest aż dziewięć scen efektowych. 

Niektóre z tych scen są również bardzo efektowne. Do trzech nakręconych ujęć filmowych, musieliśmy dodać komputerowo wygenerowaną przez nas sowę. Komputerowa sowa musiała wyglądać, zachowywać się i poruszać jak prawdziwy ptak. Modelarz 3D wykonał bardzo szczegółowo, łącznie z otworzeniem pojedynczych piór, modele sowy. Do tego celu potrzebował, aż dwóch modeli, mimo że w filmie występuje jedna sowa, to w zależności od ujęcia używaliśmy odpowiednio modelu sowy siedzącej lub latającej. Animatorzy dużą ilość czasu poświęcili na dokładne studia nad ruchem ptaków w locie (jak pracują skrzydłami, jak balansują ciałem, jak zachowują się pióra pod działaniem wiatru), a także jak zachowuje się i wygląda ptak siedzący np. na gałęzi. W pracy nad ujęciami efektowymi z sową zastosowaliśmy również technikę nazywaną trakowaniem 3D. Odpowiednio teksturowaliśmy, czyli nadawaliśmy modelom sowy przygotowane przez nas specjalne materiały, tak aby widz miał wrażenie, że nasza komputerowa sowa posiada prawdziwe pióra, oraz oświetlaliśmy sceny. Każdy element przygotowany w komputerze i dodany do ujęcia filmowego wymaga odpowiedniego oświetlenia  w programie graficznym, tak aby nie odbiegał wyglądem od całego ujęcia. Wrażenie widza musi być takie, że na obiekt 3d pada naturalne światło operujące w scenie. 

author avatar
Capital24.tv
Capital24.tv - Nakręcamy biznes! Capital24.tv to pierwsza w Polsce internetowa telewizja biznesowa, która dostarcza wartościowe informacje, analizy oraz ekspertyzy związane z rynkiem gospodarczym i finansowym. Serwis został stworzony przez zespół doświadczonych dziennikarzy i ekspertów, którzy prezentują treści w przystępnej i atrakcyjnej formie. Platforma umożliwia firmom założenie bezpłatnych profili, na których mogą publikować wiadomości, zdjęcia, podcasty oraz wideo, a także zintegrować je z kontem na YouTube. Dzięki licencji Creative Commons, treści zamieszczone na Capital24.tv są dostępne dla dziennikarzy i blogerów do bezpłatnego pobierania i udostępniania, co sprzyja szerzeniu wiedzy na temat polskiego biznesu i rynku kapitałowego.

1 2

Dekoracyjna ikona taśmy filmowej Zobacz wideo
O autorze