loader

Internet Rzeczy, AI, aplikacje dla nadawców i adresatów. Technologie, które skracają drogę międzynar

W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki wzrosło na całym świecie o 183 proc.[1] Mimo globalnej pandemii i utrudnień w łańcuchach dostaw, międzynarodowe przesyłki wysyłane z DHL Express wciąż trafiają do przedsiębiorców, szpitali i konsumentów na terenie 220 krajów i terytoriów. Pomagają im w tym między innymi technologie, które optymalizują procesy sortowania czy doręczania. Jakie w opinii DHL Express są trzy najważniejsze innowacje, które skracają drogę międzynarodowych przesyłek?

 

Nowe technologie zupełnie zmieniły oblicze branży logistycznej. Tam, gdzie kiedyś globalne firmy z tego sektora musiały liczyć na łut szczęścia i własną intuicję, teraz mogą korzystać z pomocy inteligentnych asystentów, dostarczających konkretnych informacji – komentuje Agnieszka Błaś, dyrektor ds. operacji w DHL Express. – Dziś standardem jest możliwość monitorowania drogi danego towaru od A do Z czy sprawne przewidywanie oraz reagowanie na potencjalne problemy.

 

Przykłady technologii, które usprawniają operacje logistyczne nawet w trudnych czasach:

 

  1. Internet Rzeczy

 

NFC, kody QR czy usługi chmurowe to technologie dobrze znane konsumentom, którzy korzystają z nich na co dzień. W logistyce również odgrywają ważną rolę. W połączeniu z możliwościami Internetu Rzeczy, umożliwiają łatwą wymianę informacji między wieloma jednostkami operacyjnymi na całym świecie. Dzięki temu możliwe jest np. sprawne ustalenie, gdzie w danym momencie znajduje się paczka, a także podzielenie się tą informacją z klientem za pośrednictwem specjalnego interfejsu.

 

Monitorowanie przesyłki jest szczególnie istotne w sytuacjach, w których musi ona dotrzeć na miejsce sprawnie. Przykładowo, w ostatnich tygodniach znacznie wzrósł wolumen międzynarodowych przesyłek zawierających artykuły higieniczne czy medyczne, gdzie czas dostawy ma szczególne znaczenie. Zwiększa się również liczba paczek e-commerce’owych.

 

Z naszych informacji wynika, że dane o przesyłkach oraz same przesyłki od firm sprzedających w sieci są przekazywane między różnymi punktami 20 razy częściej niż w handlu tradycyjnym, m.in. między producentem a magazynami, między centrami logistyki a „ostatnią milą”, nie wspominając już o potencjalnych zwrotach[2] – wskazuje Agnieszka Błaś. – Tak wieloetapowa droga pojedynczej przesyłki wymaga koordynacji między wieloma obiektami, działami i narzędziami.

 

Technologie oparte na Internet of Things nie przestają się rozwijać – już kilka lat temu amerykańska firma doradcza McKinsey & Company szacowała, że do końca 2025 roku wartość globalnego rynku Internetu Rzeczy ma wynieść nawet do 11,1 bilionów dolarów rocznie[3]. W procesach logistycznych szczególną rolę będzie odgrywać jeden z odłamów IoT – Przemysłowy Internet Rzeczy, który umożliwia zespołom logistycznym sprawniejsze zarządzanie przepływem materiałów i surowców, ograniczając konieczność przechowywania ich większej liczby. W zależności od firmy i branży, IIoT może pomóc w zmniejszeniu poziomu zapasów magazynowych nawet o 36 procent[4].

 

  1. Sztuczna Inteligencja

 

1 2

O autorze