Office 365 dla placówek medycznych
Od września 2013 roku instytucje publiczne mogą nabyć Office 365 w programie licencyjnym Open. Jest to nowe udogodnienie, na którym skorzystają między innymi średnie szpitale, które poprzez wdrożenie nowych technologii usprawnią pracę oraz zmniejszą koszty. Z rozwiązań Microsoft już korzysta m.in. Wojskowy Instytut Medyczny.
Wśród głównych problemów wymienianych przez szpitale znajdują się opóźnienia wynikające z obiegu dokumentów w formie papierowej. Przy ograniczonych zasobach placówek, takich jak liczba gabinetów, sal czy sprzętu medycznego, system ten powoduje błędy w zamówieniach, zleceniach, rezerwacjach sal czy w prowadzeniu kart pacjentów. Co więcej – w wyniku istniejących ograniczeń pracownicy wykorzystują do celów zawodowych prywatne nośniki oraz adresy e-mail, co z kolei może narażać poufność danych. Dostrzegalny jest również brak narzędzi, które umożliwiają prowadzenie szybkiej komunikacji z personelem lub przeprowadzanie konsultacji ze specjalistami z innych miast.
Narzędzia oferowane przez Microsoft pozwalają na znaczne usprawnienia w zarządzaniu tymi procesami. Office 365 w licencjonowaniu grupowym, dostarcza m. in.:
Exchange dla bezpieczeństwa
Exchange umożliwia personelowi korzystanie ze skrzynek pocztowych klasy korporacyjnej o dużej pojemności (25GB) oraz gwarantuje bezpieczeństwo korespondencji, dzięki filtrom spamu oraz mechanizmom ochrony przed złośliwym oprogramowaniem. Pracownicy uzyskują też wsparcie dla urządzeń mobilnych, przez które mogą obsługiwać pacjentów i zarządzać kontaktami z dowolnego miejsca. Wykorzystanie Exchange umożliwi także skoncentrowanie wysiłków działów informatycznych na strategicznych projektach, a nie na infrastrukturze serwerowej.
Współdzielenie z SharePoint
Implementacja platformy SharePoint umożliwia pracownikom dostęp do najbardziej aktualnej dokumentacji medycznej w formie elektronicznej w każdym miejscu i czasie przy pomocy dowolnego urządzenia – w tym telefonów i tabletów. Dzięki SharePoint personel może nie tylko przesyłać dokumenty, ale również przechowywać je w jednym miejscu oraz udostępniać np. wyniki badań z komentarzami czy informacje o przebiegu leczenia. Ujednolicenie wewnętrznej komunikacji eliminuje także opóźnienia, które mogą wynikać z urlopów konkretnych specjalistów i związanych z nimi zastępstw. Dla pacjentów korzystanie z tej platformy oznacza możliwość wglądu do swojej karty, śledzenie historii choroby oraz poznanie doświadczenia danego eksperta.
Komunikacja dzięki Lync
Dzięki Lync pracownicy mogą komunikować się szybko i bez dodatkowych kosztów z całym personelem. Oprócz błyskawicznych wiadomości tekstowych Lync umożliwia komunikację audio i wideo oraz przeprowadzenie spotkań online. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest też szybkie zorganizowanie konsultacji medycznych online, a także udostępnianie dokumentów, np. wyników badań. W ten sposób zmniejszane są koszty związane z przyjazdem specjalisty z innego miasta czy kraju, pozwala to również na przyspieszenie procesów diagnostyki i leczenia chorych.
Z narzędzi Microsoft korzysta już jedna z największych placówek ochrony zdrowia w Polsce – Wojskowy Instytut Medyczny (WIM) – który zbudował środowisko aplikacyjne wykorzystując w tym celu nowoczesne platformy serwerowe. Realizacja założonego planu pozwoliła Instytutowi uzyskać konkretne efekty finansowe i organizacyjne:
- Oszczędność czasu i zasobów dzięki eliminacji procesów papierowych
- Lepsza organizacja i uelastycznienie codziennej pracy
- Poprawa dyscypliny finansowej we wszystkich obszarach działalności
- Realistyczne budżetowanie i planowanie prac klinik
- Optymalizacja i obiektywizacja wszelkich inicjatyw wewnętrznych
- Poprawa komunikacji wewnętrznej