loader

Bankowość a Generacja Z | Czym zachęcić najmłodsze pokolenie klientów?

W ostatnich latach banki starały się zachęcić do korzystania z ich usług konsumentów z pokolenia Millenialsów, zwanych również pokoleniem Y – tych, którzy urodzili się w latach 80. i 90., a obecnie tworzą niezwykle atrakcyjna grupę docelową dla instytucji finansowych. Tuż za nimi aktualnie wkracza w dorosłość pokolenie Generacji Z – urodzeni między rokiem 1995 a 2010, którzy po raz pierwszy szukają produktów finansowych i mogą okazać się kolejną wielką szansą dla banków.

 

Według niektórych prognoz, do roku 2020 tak zwane Zetki będą stanowić aż 40 procent wszystkich konsumentów, a ponadto będą wykazywać większą siłę nabywczą niż jakiekolwiek poprzednie pokolenie w tym wieku. Dlatego powinny stanowić lukratywny – i potencjalnie długoterminowy – cel dla każdej instytucji finansowej.

 

Nie mylić z Millenialsami!

 

Wielu menedżerów bankowych uważa Generację Z jedynie za przedłużenie poprzedniego pokolenia Y, którego najmłodsi przedstawiciele mają teraz około dwudziestu kilku lat. Błędne jest jednak założenie, że te grupy mają podobne cele i motywacje, a taktyki ukierunkowane na pokolenie Millenialsów można w równym stopniu stosować w przypadku Pokolenia Z.

 

Obie grupy osiągnęły pełnoletność w bardzo różnych światach – pod względem gospodarczym, technologicznym i politycznym – i dlatego mogą mieć odmienne podejście do życia i potrzeb finansowych. Osoby urodzone po 1995 roku należą do grupy demograficznej odznaczającej się unikalnymi cechami i oczekiwaniami, które odróżniają je od starszych.

 

Zarządzanie pieniędzmi – czego oni chcą?

 

Dorastając po kryzysie finansowym, obserwując starsze pokolenia borykające się z bezrobociem i zadłużeniem, Generacja Z odczuwa ekonomiczny niepokój, ponieważ byli świadkami kryzysów finansowych w ciągu ostatniej dekady. To właśnie wychowanie stanowi jeden z kluczowych czynników, które odróżnia ich od poprzedniego pokolenia Millenialsów, dorastającego w środowisku znacznie bardziej przewidywalnym gospodarczo.

 

Prawie siedmiu na dziesięciu (69 procent) przedstawicieli Generacji Z uważa, że planowanie przyszłych finansów jest problematyczne, a jednocześnie prawie 43 procent z nich obawia się o swoją finansowa przyszłość. Bartłomiej Śliwa, Dyrektor Zarządzający NCR Corporation, globalnego lidera w obszarze technologii dla sektora finansowego ocenia, że oznacza to konieczność zmian w zakresie funkcjonowania placówek bankowych: –Wsparcie, którego szukają najmłodsi klienci ze strony swoich banków to przede wszystkim fachowe porady, które mogłyby pomóc im wejść w dorosłe życie i ułatwić samodzielność finansową. Od swoich banków oczekują narzędzi i pomocy w zrozumieniu systemów pożyczkowych oraz podatkowych, różnych rodzajów rachunków bankowych oraz spersonalizowanego podejścia i wskazówek, jak pomnożyć swoje pieniądze. Oznacza to między innymi przesunięcie pracowników banków z rutynowych czynności, które dzięki nowym generacjom urządzeń samoobsługowych mogą zostać zautomatyzowane, na jakościowe konsultacje i budowanie oferty spójnej z potrzebami młodych klientów.

 

Jak wynika z badań Gemius Polska, Generacja Z dojrzewająca w Polsce, lubi zadawać pytania i jest bardziej dociekliwa niż ich starsi koledzy, dlatego aby sprostać ich wymaganiom, banki powinny zapewnić swoim młodym klientom możliwość zaspokojenia głodu wiedzy finansowej.

 

Technologia na pierwszym miejscu

 

Nieodzownym atrybutem Generacji Z jest smartfon, z którym młodzi ludzie nie rozstają się właściwie nigdy. Nie bez przyczyny.

author avatar
Hill Knowlton Strategies

1 2

O autorze