loader

PKP CARGO odebrało od EKK Wagon pierwsze 40 platform intermodalnych

PKP CARGO Logistics otrzymało od Europejskiego Konsorcjum Kolejowego „Wagon” pierwsze 40 sztuk z 330 zamówionych wagonów platform 80- stopowych do przewozu kontenerów. Zgodnie z umową kolejne platformy będą przekazywane sukcesywnie do jesieni 2014 roku. 
Wart blisko 117 mln zł kontrakt na zakup platform intermodalnych został podpisany we wrześniu 2013 roku. Produkcja wagonów dofinansowana jest przez Unię Europejską w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2007-2013”. Kwota dofinansowania to 28,5 mln zł. 
– Otrzymaliśmy pierwsze, nowoczesne platformy spełniające europejskie wymagania techniczne w zakresie interoperacyjności kolei, które istotnie wzmocnią nas w segmencie intermodalnym.  Platformy 80 – stopowe to najbardziej uniwersalne i jednocześnie najbardziej pożądane przez klientów wagony. Zapewniają optymalne wykorzystanie taboru w celu transportu kontenerów, szczególnie z portów – mówi Krzysztof Chwaja, dyrektor Biura Taboru PKP CARGO S.A. 
Obecnie PKP CARGO posiada 92 platformy o długości 80 stóp. Powiększenie parku taborowego o 330 takich wagonów będzie istotnym wzmocnieniem potencjału PKP CARGO w zakresie przewozów intermodalnych.
Otrzymanie pierwszej partii wagonów zbiegło się w czasie z uruchomieniem terminalu dla przewozów intermodalnych w Poznaniu-Franowie, współfinansowanego także ze środków UE. 
W ramach projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań-Franowo – Etap 1A” powstały: plac składowy  o powierzchni ok. 20 tys. m2 i układ torowy o łącznej długości 1570 m.b. z  dwoma torami za- i przeładunkowymi. Terminal będzie przystosowany do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Terminal będzie największym i najnowocześniejszym obiektem tego typu w tej części Polski. 
Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w regionie Wielkopolski, która stanowi bardzo istotny punkt dla transportu towarowego zarówno o zasięgu ogólnokrajowym, jak  i międzynarodowym. Znajduje się na linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, będącej fragmentem ciągu komunikacyjnego E 20, łączącego Berlin z Moskwą.
PKP CARGO, lider polskiego rynku przewozów towarowych, bardzo mocno stawia na rozwój na rynku intermodalnym. Udział tego segmentu w Polsce jest na razie niewielki: 3,8 proc. (wg przewożonej masy) i 6,4 proc. (wg pracy przewozowej). W innych krajach europejskich, jak np. w Niemczech, udział przewozów intermodalnych stanowi 30 proc., a w Norwegii dochodzi nawet do 60 proc.
author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 
O autorze