loader

Bardzo dobre wyniki sprzedaży aut mogą być skutkiem ukrytego reeksportu

Ciemna strona reeksportu polega na niepewności tego źródła zarobku. Samochody reeksportowane raczej nie wrócą na serwis do polskich dealerów.  Po drugie, w przypadku umocnienia kursu złotówki reeksport może stać się nieopłacalny, a to może spowodować  nawet kilkunastoprocentowe spadki sprzedaży samochodów na naszym rynku. Na ogół importerzy wraz z dealerami planują budżety biorąc pod uwagę wyniki z lat ubiegłych – a więc uwzględniające sprzedaż za granicę. Jeżeli reeksport przestanie się opłacać, nałożone na dealerów cele okażą się nagle bardzo trudne lub niemożliwe do zrealizowania. Będzie to miało zły wpływ na kondycję finansową sieci dealerskiej w Polsce, która już teraz przez wiele instytucji finansowych jest traktowana jako branża tzw. podwyższonego ryzyka.

 

Z punktu widzenia firmy leasingowej reeksport ma zarówno negatywne, jak i pozytywne oddziaływanie. Utrudnia oszacowanie rzeczywistego potencjału rynku oraz prawidłowe zmierzenie udziałów poszczególnych marek w sprzedaży krajowej. Do efektów pozytywnych zaliczamy m.in. poprawę kondycji finansowej dealerów. Zasobny dealer ma większe szanse na poprawę sprzedaży na własnym rynku, co automatycznie wzmacnia potencjał dla leasingu oraz zwiększa możliwości współpracy w zakresie finansowania stoku dealerskiego. Najkorzystniejsze dla branży byłoby osiągnięcie sprzedaży krajowej na poziomie przynajmniej miliona sztuk – bo taki jest w mojej ocenie pełny potencjał rynku niemal 40 mln hipotetycznych klientów. Wówczas reeksport na większą skalę przestanie być po prostu opłacalny. 

 

 

 

Jakub Poręcki, Dyrektor Rynku Samochodów Osobowych Raiffeisen-Leasing Polska S.A.

Z branżą samochodową związany od 16 lat. Swoje doświadczenie zdobywał pracując m. in. dla Opel Bank Polska S.A., Banque PSA Finance Polska S.A., Santander Consumer Bank Polska S.A oraz BNP Paribas Polska S.A. W swojej karierze zarządzał m.in współpracą instytucji finansowych z markami Mazda, KIA, Hyundai, Mitsubishi, Suzuki, Volvo, Honda Subaru.

author avatar
Raiffeisen-Leasing Polska S.A.
Raiffeisen-Leasing Polska S.A. Firma rozpoczęła swoją działalność 30 stycznia 1998 roku. Udziałowcem Raiffeisen Leasing jest Raiffeisen Bank Polska S.A. (100% udziałów). Po II kwartale 2015 Spółka jest jedną z największych firm leasingowych w Polsce z 7,9 % udziałem, zajmując tym samym czwartą pozycję na rynku leasingu. Misją Spółki jest wspieranie polskich firm (szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw) w finansowaniu ich działalności. Raiffeisen Leasing jest jednym z liderów w finansowaniu środków trwałych tj. pojazdy, środki transportu ciężkiego, maszyn i urządzeń oraz nieruchomości. Jednocześnie Raiffeisen Leasing oferuje finansowanie w obszarze IT i sprzętu medycznego, wyposażenia biur.

1 2

O autorze