loader

Bardzo dobre wyniki sprzedaży aut mogą być skutkiem ukrytego reeksportu

Sprzedaż samochodów nowych na rynku polskim wygląda wyjątkowo dobrze. Najnowsze prognozy mówią nawet o wyniku 343 000 sztuk na koniec 2015 r. Branży  sprzyjają  nowe przepisy dotyczące odliczeń podatkowych, które wpłynęły na zwiększenie zakupów samochodów przez firmy. Największe korzyści dzięki nowym przepisom odnoszą klienci, którzy zakupili w leasingu pojazdy o cenie netto powyżej 120 tyś zł. Zmiana spowodowała więc znaczny wzrost zainteresowania autami z tzw. wyższej półki oraz z segmentu premium.

 

Drugi czynnik – o którym branża motoryzacyjna zazwyczaj mówi niechętnie – to zjawisko reeksportu, któremu sprzyja słaby kurs złotego w stosunku do euro. Reeksport wynika z dużego zróżnicowania cen tych samych modeli samochodów w różnych krajach Europy. Nabywcy, np. z Niemiec, opłaca się kupić nowy samochód od polskiego dealera, gdzie jego cena jest dla niego dość niska. Takie auto może później łatwo odsprzedać na rynku naszego zachodniego sąsiada – jego cena nawet z marżą będzie znacznie bardziej atrakcyjna niż u lokalnego dealera.

 

Na rynku działają wyspecjalizowane firmy zajmujące się zakupami nowych pojazdów na rynku polskim i odsprzedażą do innych krajów, głównie Europy. Jaka jest skala tego zjawiska? Na to pytanie bardzo trudno odpowiedzieć. Aby spełnić restrykcyjne wymogi importerów (którzy z reguły zgodnie twierdzą, że w przypadku ich marki reeksport jest zabroniony) branża wypracowała mechanizmy ukrywające ten proceder. Na przykład jednodniowa rejestracja służy spełnieniu wymogu sprzedaży pojazdu do podmiotu krajowego. To samo auto już wkrótce można wyrejestrować i sprzedać zagranicznemu odbiorcy.

 

Dla dealerów możliwość reeksportu jest na pewno korzystną opcją. Skutecznie wspiera realizację celów sprzedażowych oraz uruchamia związane z nimi systemy bonusowe. Sprzedaż się zwiększa, a dealerzy zarabiają – to na pewno pozytywne czynniki dla branży motoryzacyjnej.

 

author avatar
Raiffeisen-Leasing Polska S.A.
Raiffeisen-Leasing Polska S.A. Firma rozpoczęła swoją działalność 30 stycznia 1998 roku. Udziałowcem Raiffeisen Leasing jest Raiffeisen Bank Polska S.A. (100% udziałów). Po II kwartale 2015 Spółka jest jedną z największych firm leasingowych w Polsce z 7,9 % udziałem, zajmując tym samym czwartą pozycję na rynku leasingu. Misją Spółki jest wspieranie polskich firm (szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw) w finansowaniu ich działalności. Raiffeisen Leasing jest jednym z liderów w finansowaniu środków trwałych tj. pojazdy, środki transportu ciężkiego, maszyn i urządzeń oraz nieruchomości. Jednocześnie Raiffeisen Leasing oferuje finansowanie w obszarze IT i sprzętu medycznego, wyposażenia biur.

1 2

O autorze