loader

2018 rokiem danych – trzy megatrendy dla sektora bankowego

 

Mimo iż PSD2 zapewnia klientom kontrolę nad tym, którzy usługodawcy będą mogli przetwarzać ich dane bankowe, to zaledwie jeden z przykładów zmian w układzie sił w ramach wspomnianego, rozproszonego modelu. Ten trzeci megatrend w 2018 roku napędza większą ilość, różnorodność i zmienność przepływów danych w gospodarce cyfrowej, ale także zmiany regulacyjne odzwierciedlające znaczenie danych i tożsamości cyfrowej. Przykładowo, unijne ogólne rozporządzenie o ochronie danych nie tylko reguluje sposób przechowywania i wykorzystywania przez spółki danych uzyskanych w ramach interakcji z klientami, ale daję także konsumentom możliwość monetyzacji swoich cyfrowych aktywów dzięki nowym prawom dotyczącym udzielania lub odmawiania dostępu do własnej historii danych.

 

Przez kilkadziesiąt lat banki miały uprzywilejowany dostęp do danych klientów, jednak ze względu na zamknięte struktury wszelkie próby stworzenia spójnego obrazu klienta i jego potrzeb nie odnosiły sukcesu. Mimo iż cyfryzacja usług wygenerowała olbrzymie ilości danych, banki nie dysponują zasobami, aby je odpowiednio wykorzystać. Niewiele z nich wdrożyło procesy lub infrastrukturę umożliwiające skuteczne pozyskiwanie, przechowywanie i analizowanie danych transakcyjnych. Ponadto, takie dane odzwierciedlają jedynie fragmentaryczną i szybko kurczącą się część aktywności klientów. Istnieje realne ryzyko dalszego spadku marż, ponieważ wartość dodana banków staje się coraz mniej oczywista dla użytkowników końcowych.

 

Banki mają jednak alternatywę. W kolejnych sektorach, w odpowiedzi na cyfrową rewolucję, przyjmuje się podejście oparte na tworzeniu platform. Mimo iż poszczególne modele różnią się od siebie, ich główną cechą jest zdolność do łączenia zasobów i relacji w celu stworzenia elastycznej oferty, która wykorzystuje dane na potrzeby tworzenia przyszłych usług. Dzięki danym od wielu podmiotów posiadających informacje na temat transakcji, banki mogą zapewnić klientom realną wiedzę i wartość, które w efekcie znajdą odzwierciedlenie w lojalności i opłatach transakcyjnych. W tym celu banki muszą nie tylko zrewidować swoje metody zarządzania, agregacji i analizy danych, ale także tworzyć nowe partnerstwa i oferty.

 

Tempo zmian regulacyjnych w sektorze finansowym może spadać, ale rok 2018 nie oznacza powrotu do dotychczasowego stanu rzeczy. 2008 r. był nie tylko czasem kryzysu finansowego, ale również początkiem ery transformacji cyfrowej, która przekształciła życie gospodarcze i społeczne, a obecnie sprawia, że dane znalazły się w centrum nowych modeli biznesowych. Banki wiedzą, że efektywne zarządzanie danymi jest kluczowe by obniżyć koszty, zwiększyć efektywność dzięki automatyzacji, jak również skuteczniej walczyć z cyberprzestępczością i innymi przestępstwami finansowymi. Rozproszone rynki danych, napędzane takimi technologiami jak blockchain, przetwarzaniem w chmurze czy sztuczną inteligencja, ilustrują fundamentalną zmianę. W efekcie 2018 rok może być kluczowy dla zmian w strategii zarządzania danymi, infrastrukturach operacyjnych i modelach biznesowych banków.

 

Christopher Truce, dyrektor ds. fintech, Saxo Bank

author avatar
Rechters

1 2

O autorze