loader

Przyszłość biznesu a sztuczna inteligencja

Czterech profesjonalistów siedzących w nowoczesnej przestrzeni biurowej z półką na książki w tle.

W obecnych czasach rozwój technologiczny przeżywa gwałtowny wzrost, a sztuczna inteligencja (AI) staje się kluczowym graczem w wielu branżach.

Branża IT, będąca pionierem nowych technologii, z pewnością jest jedną z pierwszych, które odczuwają wpływ sztucznej inteligencji. Ten obszar charakteryzuje się dynamicznym rozwojem oraz koniecznością adaptacji do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.

W ostatnich latach obserwujemy drugą falę zmian w IT, która jest częściowo spowodowana coraz powszechniejszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Coraz częściej możemy zauważyć zwolnienia w obszarze IT, wynikające z automatyzacji procesów i wykorzystania rozwiązań opartych na AI. Aplikacje typu low-code oraz no-code umożliwiają tworzenie prostych aplikacji bez znaczącego wkładu programistów.

W debacie „Wyzwania dla biznesu wynikające z rozwoju sztucznej inteligencji” zorganizowanej przez Capital24.tv udział wzięli: Joanna Parasiewicz, Head of Communication and Marketing, CEE, OVHcloud,  Sławomir Jagieła, Dyrektor Kolegium Kształcenia Podyplomowego AEH w Warszawie oraz  Anna Jaglińska-Prawdzik, Head of Marketing Awareson

Eksperci mówili o tym, że już teraz około 50% specjalistów IT korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, co wspomaga ich pracę oraz umożliwia tworzenie bardziej zaawansowanych rozwiązań. Niemniej jednak sztuczna inteligencja zaczyna zastępować niektórych programistów, zwłaszcza tych młodszych i mniej doświadczonych, co może stanowić wyzwanie dla osób wchodzących na rynek pracy.

Mimo to doświadczeni eksperci w dziedzinie IT korzystają z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, choć zauważają, że wymaga to więcej czasu na poprawianie błędów. Sztuczna inteligencja zaczyna pełnić rolę asystenta, wspomagając pracę specjalistów IT, ale również zastępując część ich obowiązków.

Pomimo pewnych obaw, należy pamiętać, że AI tworzy również szereg nowych możliwości dla całego biznesu, które specjaliści IT będą wdrażać.

Od lat z branżą IT związana jest Joanna Parasiewicz, która mówiła, że „osiągnięcie zakładanych korzyści, deklarowane przez 80 proc. polskich przedsiębiorstw, które wdrożyły rozwiązania z zakresu AI, zainspiruje kolejne firmy do doskonalenia wewnętrznych procesów, a przede wszystkim wykorzystania sztucznej inteligencji celem lepszego docierania do klientów z trafniej dopasowaną ofertą. Wyniki badań zebranych pod koniec ub. roku odzwierciedlają wręcz sporą otwartość polskiego sektora dużych i średnich graczy wobec wykorzystania narzędzi AI. Proces włączania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję zakończyło już co piąte rodzime przedsiębiorstwo operujące w branży produkcyjnej, usługowej lub handlowej, a kolejne 42 proc. jest w jego trakcie, według EY Polska oraz Cube Research. AI jest coraz powszechniejsze jednak dynamika wdrożeń zależy od wewnętrznych potrzeb; firmy wdrażając narzędzia AI firmy skupiają się przede wszystkim na rozwiązaniach z zakresu obsługi klienta (50 proc.), sprzedaży (40 proc.) oraz IT (37 proc).”

Wiodące branże, takie jak IT, wyraźnie odczuwają wpływ sztucznej inteligencji. Pomimo wyzwań związanych z automatyzacją procesów i zastępowaniem niektórych obowiązków programistów, AI tworzy również nowe możliwości dla całego biznesu, wspierając rozwój i innowacje. Dlatego warto śledzić rozwój sztucznej inteligencji oraz dostosowywać się do zmieniających się realiów rynku.

author avatar
Schultz
Rita Schultz, redaktor, wykładowca akademicki z ponad 20 letnim stażem, szkoleniowiec, prelegent.
Dekoracyjna ikona taśmy filmowej Zobacz wideo
O autorze