Nowa strategia 2014 i 2,34 mld zł netto zysku PZU SA w 2011 roku.

Koszty akwizycji w 2011 roku wzrosły o 50,7 mln zł (+2,7%) w stosunku do poziomu z 2010 roku. Wzrost ten wynikał głównie ze zmian w obszarze sprzedaży w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych związanych ze:
zwiększeniem przypisu składki;
zmianami w strukturze kanałów dystrybucji
(zwiększenie udziału kanałów prowizyjnych
kosztem kanałów bezprowizyjnych i automatycznych wznowień);
zmianami w obszarze sprzedaży dokonanych w ostatnich latach, m.in. z wprowadzenia dodatkowych premii wspierających efektywność agentów i wiążących ich wynagrodzenia ze stawianymi celami (tzw. nadprowizji; w 2011 roku zwiększano ich rolę i wdrażano dla kolejnych kanałów).
Spadek kosztów administracyjnych o 121,9 mln zł (-8,1%) był w głównej mierze następstwem działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w spółkach Grupy PZU, który objął zarówno Centralę jak i jednostki terenowe spółek Grupy PZU. W 2011 roku kontynuowano rozpoczęty dwa lata wcześniej proces restrukturyzacji zatrudnienia w jednostkach terenowych mający na celu m.in. poprawę efektywności działania w zakresie likwidacji szkód, centralizacji obsługi bieżącej polis oraz stworzenia nowych standardów obsługi klienta (utworzenie unijnego Pionu Sieci Grupy) skutkujący znacznym obniżeniem kosztów stałych działalności bieżącej. Ponadto, pozytywne efekty przyniosła kontynuacja programu optymalizacji kosztów stałych, dzięki któremu udało się obniżyć wydatki w wielu obszarach, m.in. administracji (materiały biurowe, usługi pocztowe), obsłudze nieruchomości (koszty sprzątania powierzchni) czy kosztach IT.
Wpływ zdarzeń jednorazowych na wyniki operacyjne
W 2011 roku nie wystąpiły zdarzenia o charakterze jednorazowym w stopniu porównywalnym z rokiem poprzednim (w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych powódź i szkody „śniegowe”). Zdarzeniami mającymi znaczący wpływ na wynik operacyjny były:
rozpoczęcie konsolidacji metodą pełną Grupy Armatura w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych Grupy PZU, które spowodowało rozpoznanie jednorazowego przychodu w 2011 roku w wysokości 118,9 mln zł;
wypłaty odszkodowań w ubezpieczeniach upraw – przymrozki oraz ujemne skutki przezimowania 128,4 mln zł;
korekta oszacowanych rozrachunków z tytułu prowizji i udziałów w zyskach reasekuratora w wysokości 91,8 mln zł; oraz
utworzenie rezerwy na koszty z tytułu kary nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za stosowanie praktyki ograniczającej konkurencję na krajowym rynku sprzedaży grupowego ubezpieczenia NNW dzieci, młodzieży i personelu w placówkach oświatowych) w wysokości 56,6 mln zł.
Pomimo konserwatywnej polityki szacowania przyszłych zobowiązań i należności oraz sytuacji na rynkach kapitałowych Grupa PZU osiągnęła wysoki wynik operacyjny.
Nowa strategia – PZU 2.0. Grupa PZU zaprezentowała strategiczne kierunki rozwoju na kolejne 3 lata.
Grupa PZU przedstawiła strategię na lata 2012-2014 nazwaną PZU 2.0. Nowy PZU to firma mocno zorientowana na klienta, efektywna operacyjnie, znana ze swoich kompetencji w zakresie inwestycji, oferująca nowatorskie rozwiązania w zakresie ochrony zdrowia. To także polska marka mocno obecna zagranicą wskutek ekspansji międzynarodowej.
Strategia Grupy PZU na lata 2012-2014 skupia się wokół pojęcia PZU 2.0. Oznacza ono nową wizję rozwoju ubezpieczyciela, który dzięki silnemu zorientowaniu na klienta i wysokiej efektywności operacyjnej ma stać się największą i najbardziej rentowną firmą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej. PZU w swojej strategii skupiał się dotychczas na silnie współpracujących ze sobą spółkach i liniach biznesowych opartych na produktach. Nowa filozofia biznesowa akcentuje jedność Grupy PZU jako organizacji, funkcjonującej według segmentów klientów i aktywne zarządzającej relacjami z nimi. Operacyjnym przejawem tych zmian będzie wdrożenie wielokanałowego, zintegrowanego modelu sprzedaży i obsługi, dążącego do pełnej automatyzacji procesów.
„W ostatnich latach wykonaliśmy w Grupie PZU ogromną pracę. Zostawiamy za sobą anachroniczne procedury, papierowy obieg dokumentów. Nowe PZU to wizja silnej, prokonsumeckiej marki, wykorzystującej nowoczesne technologie w służbie klientowi. To wykorzystanie kompetencji czołowego asset managera w Polsce do zbudowania wizerunku firmy z sukcesem zarządzającej środkami naszych klientów. To także mocne wejście w segment medyczny. Wierzę, że z zespołem ambitnych menadżerów jesteśmy w stanie to osiągnąć” – powiedział Andrzej Klesyk, prezes Zarządu PZU SA.
Potwierdzeniem założeń strategii PZU 2.0 są jej cztery filary, oparte na podstawowej segmentacji klientów. W kategorii klienta masowego celem PZU jest utrzymanie pozycji i rentowności w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych, a także wykorzystanie pogłębionej wiedzy o zachowaniach klientów.
Grupa PZU budować będzie swój wizerunek i pozycję na rynku oszczędności i inwestycji, tworząc silną i rozpoznawalną submarkę PZU Inwestycje odzwierciedlającą kompetencje i pozycję eksperta w dziedzinie asset management. Poszerzona zostanie także oferta produktowa w dziedzinie inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem programów długoterminowego oszczędzania.
W segmencie klienta grupowego PZU zamierza utrzymać udział rynkowy w ubezpieczeniach grupowych na życie przy zachowaniu wysokiej rentowności. Kluczowym narzędziem do realizacji tego celu będzie oferta Klubu PZU Pomoc w Życiu, który stanowi unikalną przewagą konkurencyjną PZU i pozwala na rozwijanie indywidualnych relacji z klientami.
Ambicją Grupy PZU jest bycie pionierem i kreatorem rynku ubezpieczeń zdrowotnych. W perspektywie kolejnych kilku lat Grupa PZU zamierza zbudować pozycję zdecydowanego lidera rynku, tak żeby marka PZU była kojarzona również z rynkiem ochrony zdrowia. PZU będzie udoskonalać produkty ambulatoryjne oraz wprowadzi nowe produkty ubezpieczenia lekowego.
W obszarze klienta korporacyjnego ambicją PZU jest zbudowanie pozycji partnera biznesowego, dostarczającego nie tylko produkty ubezpieczeniowe, ale również doradzającego klientom na etapie zarządzania ryzykiem, w tym szczególnie definiowania ich potrzeb ubezpieczeniowych.
Czynnikiem, który ma wspierać realizację strategii biznesowej ma być Nowy Model Obsługi, który zapewni Klientowi łatwy dostęp i zwiększoną satysfakcję przy jednoczesnej optymalizacji kosztów funkcjonowania.
Grupa PZU potencjalnie może przeznaczyć 6-7 mld PLN na zbudowanie istotnego biznesu międzynarodowego dzięki współpracy z inwestorem finansowym i powołanie spółki PZU International. Jej zadaniem ma być prowadzenie na rzecz Grupy PZU działalności akwizycyjnej i zarządzanie operacjami zagranicznymi Grupy PZU tak, aby zwiększać ich wartość.
Wdrożenie Strategii na lata 2012-2014 przyczyni się do osiągnięcia ambitnych celów finansowych. PZU planuje zwiększenie składki przypisanej brutto Grupy PZU o 2 mld PLN (liczone od końca 2011 r. do końca 2014 r., bez uwzględnienia efektów PZU International i zwiększenia składki przypisanej z ubezpieczeń zdrowotnych w przypadku dopuszczenia prywatnych podmiotów do zarządzania publiczną składką zdrowotną). Planuje także utrzymanie 30% wskaźnika ROE (ROE liczone do 250% wymogu kapitałowego wg. Solvency I).