loader

Jak budować świadomość pracowników na temat bezpiecznej pracy? Najlepsze praktyki

Duży magazyn z dużą ilością maszyn.

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny w okresie od stycznia do września 2023 zgłoszono o 7,5% więcej osób poszkodowanych niż w analogicznym okresie w 2022 roku. Zwiększył się także wskaźnik wypadkowości z 2,99 do 3,22, czyli liczba poszkodowanych przypadająca na 1000 pracujących. Jak wskazują dane – w kwestii bezpiecznej pracy pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Kluczowym aspektem jest skupienie się na budowaniu świadomości pracowników i zmianie ich przekonań. O tym, jakie działania warto podjąć opowiada Anna Połchowska, Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska w Cedo.

– Statystyki nie pozostawiają złudzeń – według badań GUS przyczyną aż 41% wypadków było nieprawidłowe zachowanie się pracownika, które często jest wynikiem nieostrożności, pośpiechu czy pójścia na skróty. Jako organizacja możemy zwiększyć bezpieczeństwo na linii człowiek – maszyna, ale o wiele trudniej jest wpłynąć na sposób działania. Jednak nie jest to niemożliwe. Oczywiście szkolenia są istotne, ale nie wystarczają same w sobie – tutaj ważną rolę odgrywają programy behawioralne, których zadaniem jest wzbudzenie samoświadomości pracowników i przeniesienie kultury bezpieczeństwa z poziomu obowiązku na naturalną troskę o siebie i innych. Dzięki zmianie myślenia i nakierowaniu na czujność, ta troska staje się realna – mówi Kierownik ds. BHP i Ochrony Środowiska w Cedo.

Jak osiągnąć zmianę myślenia?

Mniej zachowań ryzykownych, a więcej ostrożnych – tak można najprościej określić kierunek, w jakim powinna zmierzać organizacja na wszystkich szczeblach – od managementu po pracowników produkcji.

– W 2022 roku rozpoczęliśmy w Cedo edukacyjną kampanię nastawioną na rozwijanie właściwych nawyków i zwiększenie świadomości zagrożeń w codziennej pracy na hali produkcyjnej. Największym wyzwaniem była zmiana mentalności, aby zespół zobaczył, jak duży ma wpływ na swoje własne bezpieczeństwo. Pod lupę wzięliśmy różnorodne tematy – od stosowania środków ochrony zbiorowej, po zasady przenoszenia ciężarów. Comiesięczne kampanie edukacyjne były wieloetapowe – zapoznawaliśmy się z materiałami wizualnymi (plakaty, krótkie filmy), organizowaliśmy spotkania na różnych szczeblach, a także stosowaliśmy karty pracy, na których pracownicy wskazywali sytuacje potencjalnie niebezpieczne, aby następnie pracować nad eliminacją tych zagrożeń w grupach. To zaangażowanie w proces identyfikacji nieprawidłowości wpłynęło znacząco na podniesienie świadomości i przełożyło się na to, że zminimalizowaliśmy opór przed bezpośrednim zwracaniem uwagi koleżankom i kolegom w trosce o ich bezpieczeństwo – mówi Anna Połchowska i dodaje: ważnym elementem naszych działań było rozbudowanie systemu zgłaszania zdarzeń potencjalnie wypadkowych „near miss”. Pracownicy aktywnie uczestniczyli w tym procesie – zarejestrowaliśmy średnio 900 zgłoszeń miesięcznie dotyczących zarówno warunków pracy, jak i niewłaściwego zachowania. Możemy z tego wywnioskować, że pracownicy nie tylko widzą zagrożenia, ale przede wszystkim reagują, aby je zniwelować.

1 2

O autorze