loader

Wielkie marki i ich straty w 2015

W 2015 roku olbrzymia liczba akcji wiodących przedsiębiorstw zanotowała potężne straty. Koniec jednej z najdłuższych bess w historii udowodnił, że podstawy globalnego rynku finansowego są niestabilne. Największe notowane w obrocie publicznym korporacje musiały zmierzyć się ze słabymi dochodami, coraz niższym popytem międzynarodowym i mocnym dolarem.  Poniżej przyjrzymy się dziewięciu gigantom rynku, których akcje straciły wartość w zeszłym roku.

 

Wal-Mart (NYSE: WMT)

Gigant detalistów Wal-Mart ma za sobą wyjątkowo słaby rok. Na indeksie Dow Jones zanotował jedne z najgorszych wyników. Coraz niższe wpływy i wyższe koszty, w powiązaniu z koniecznością podniesienia płac, okazały się sporym problemem, z którym firma musiał się zmierzyć. [1] Wartość akcji w ciągu całego roku straciła około 27% i stanowiła jedną z przyczyn, dla których Dow Jones zanotował najgorszy roczny wynik od roku 2008. [2]

 

American Express (NYSE: AXP)

Znana dzięki swoim kartom płatniczym firma American Express również okazała się jedną z najsłabszych spółek notowanych na Dow Jones. Gwałtowny spadek zaliczyła po rozwiązaniu umowy z Costco – jednym ze swoich kluczowych partnerów. Silny dolar spowodował straty w sprzedaży zagranicą, co miało bezpośrednie przełożenie na dochód firmy. Wartość akcji poszła w dół o około 26%.[3]

 

Macy’s (NYSE: M)

Zeszły rok nie był łaskawy także dla sieci domów towarowych. Z powodu wyjątkowo łagodnej zimy i umocnienia dolara wartość akcji Macy’s w ciągu jednego roku straciła niemal połowę (około 47%), co zadecydowało o niskim poziomie sprzedaży. Firma stwierdziła też, że kurs dolara odstraszył turystów[4], co zahamowało wzrost sprzedaży, a sieć dysponuje aż 769 sklepami w całym kraju.

 

Michael Kors (NYSE: KORS)

Akcje Michael Kors w 2015 roku zanotowały straty na poziomie 47%. Jednak w przypadku tej luksusowej marki sytuacja zaczęła się pogarszać już jakiś rok wcześniej, wraz z rosnącym ciśnieniem na rynku detalicznym. Coraz silniejsza konkurencja zmusiła firmę do kilku sporych obniżek, co jest oczywiście korzystne dla konsumentów, ale już dla zysków – znacznie mniej. [5]

 

Caterpillar (NYSE: CAT)

Chińskie spowolnienie gospodarcze odbiło się na przedsiębiorstwie Caterpillar – jednym z największych producentów maszyn budowlanych, z siedzibą w Peorii (stan Illinois). Sytuacja chińskiej gospodarki jest najgorsza od 25 lat[6], a Pekin zaczyna przyglądać się innym perspektywom rozwoju, bardziej związanym z konsumpcją niż produkcją. Caterpillar zaliczył w zeszłym roku spadek o 25%.[7]

 

Chevron (NYSE: CVX)

Kryzys na rynku ropy, który rozpoczął się w roku 2014, odbił się na przedsiębiorstwach z sektora energetycznego, a także na gospodarkach z nim związanych. Dla Chevron Corporation, drugiego co do wielkości amerykańskiego producenta ropy naftowej, rok 2015 okazał się niemal katastrofą. W obliczu coraz niższych cen ropy firma została zmuszona do redukcji planów inwestycyjnych i zmniejszenia wydobycia. W efekcie wartość jej akcji spadła o 15%, zresztą podobnie jak jednej z największych spółek giełdowych na świecie Exxon Mobil (NYSE:XOM), która zanotował stratę na poziomie 13%.[8]

 

Volkswagen (ET3: VOW3)

W przypadku niemieckiego producenta samochodów rok 2015 był katastrofalny nie tylko pod względem finansowym, ale też wizerunkowym. Jego reputacja została zszargana po tzw. aferze „Volkswagen-gate” dotyczącej odkrytego we wrześniu procederu zaniżania poziomu emisji szkodliwych gazów. Skandal, który dotyczył aż 11 milionów pojazdów na całym świecie, zmusił do rezygnacji CEO firmy, Martina Winterkorna.[9] W ciągu dwóch dni akcje spadły o 30%. Pod koniec roku Volkswagen zdołał nieco odrobić straty, ale i tak wyniosły one 21%.

 

author avatar
ONE BOARD MEDIA sp. z o.o.

1 2

O autorze