loader

Dokąd zmierza światowy rynek czekolady

Poproszę gorzką

Tymczasem w Stanach Zjednoczonych i w Europie spożycie czekolady w latach 2015-2016 nieznacznie spadło;  wzrasta jednak udział w rynku czekolady gorzkiej. Największy skok nastąpił w produktach premium, których sprzedaż wzrosła o 11 proc., oraz w produktach z ciemnej czekolady (wzrost o 8 proc.). Wśród amerykańskich konsumentów sięga po nią aż 48 proc.  

Także w większości krajów europejskich konsumpcja ciemnej czekolady wzrasta.  Z przeprowadzonych przez Mintela sondaży wynika, że w 2015 r. 48 proc. konsumentów we Włoszech twierdziło, że kupując czekoladę szuka odmiany ciemnej. Podobnie we Francji, gdzie w 2015 roku aż 48 proc. konsumentów wybierało czekoladę gorzką; w porównaniu z 39 proc. w 2012 roku.

Do zmiany nawyków żywieniowych przyczyniła się wzrastająca świadomość dotycząca zdrowej żywności i zdrowego stylu życia, a w konsekwencji obawa przed otyłością i chorobami układu krążenia. Doprowadziło to to ograniczenia spożycia tłuszczów i cukrów. Jednocześnie coraz więcej osób przekonuje się do korzyści zdrowotnych płynących z konsumpcji gorzkiej czekolady.

Świadomy konsument

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków określiła nowe zasady etykietowania produktów , mają dostarczać jak najwięcej informacji – nie tylko o wartości kalorycznej, ale także o zawartości witaminy D, wapnia, żelaza i potasu.  Na etykiecie powinno znaleźć się odniesienie do dziennego zapotrzebowania witamin i minerałów. Wszystko po to, by potencjalny konsument mógł świadomie podjąć decyzję o zakupie. Firmy mają czas na dostosowanie do lipca 2018 roku, a największe koncerny do 1 stycznia 2021 roku.

Zdaniem analityków rynku zwróci to dodatkowo uwagę na problem zdrowej żywności i sprawi, że Amerykanie będą wybierać mniejsze porcje słodyczy (w tym czekolady) i te, postrzegane jako korzystniejsze dla zdrowia. Już obecnie w niektórych krajach europejskich m.in. w Wielkiej Brytanii tradycyjne wyroby czekoladowe usuwane są ze strefy zakupów impulsowych (przy kasach).

Jakość i innowacje

Rozwiązaniem jest zatem podnoszenie jakości produktów i wprowadzanie innowacji,  akcentowanie ich właściwości zdrowotnych oraz personalizacja (dostosowanie ich do potrzeb określonych grup).

Chodzi zarówno o innowacje smakowe jak i zdrowotne. W latach 2011–2015 na całym świecie nastąpił 63-proc. wzrost liczby wprowadzonych na rynek wyrobów czekoladowych z dodatkiem herbaty matcha. W tym samym okresie liczba produktów czekoladowych z dodatkiem soli lub o słonym smaku zwiększyła się o 270 proc. W 2012 roku popularność zyskały czekolady z wasabi.

Wybierając określony produkt, konsumenci kierują się nie tylko smakiem, ale i korzyściami zdrowotnymi. Z badania przeprowadzonego przez firmę  Welch  w Stanach Zjednoczonych wynika, że 80 proc, młodych ludzi z pokolenia Millenialsów poszukuje w produktach innowacji smakowych, podczas gdy dla 52 proc. najistotniejsze są walory zdrowotne. Ponadto 66 proc. młodych ludzi, objętych badaniem bardziej jest skłonnych kupić słodką przekąskę, jeżeli zawiera owoce.

Producenci coraz częściej inwestują zatem we wzbogacanie swoich wyrobów  w „super owoce” , np.: brazylijskie owoce acai, porzeczki, granaty, owoce goji czy aronię – Aronia jest  doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, jednak nadal bardzo mało biodostępnym. Aby produkt w finalne formie miał istotne właściwości prozdrowotne nie wystarczy proste połączenie substancji czynnych – konieczna jest taka formulacja produktu oraz jego podstawa technologiczna, która poprawi parametry biodostępności danej substancji. Tak właśnie działają technologie Cambridge. W efekcie smak ‘uszlachetnionego’ pozostaje ten sam, a produkt nabiera właściwości funkcjonalnych i benefitów zdrowotnych – tłumaczy Anna Aranowska-Bablok.

Na znaczeniu zyskują produkty premium, za które konsumenci są skłonni płacić dodatkowo. W ubiegłym roku Cadbury przygotowało czekoladę z kremem z jarmużu, a Tony Chocoloney wprowadził limitowaną tabliczkę z marchwią i orzechami. Z kolei szwajcarska firma Barry Callebaut opracowała nowy typ czekolady – tzw. rubinową.

Marki premium

Jak wynika z raportu firmy Mintel , obecnie w ofercie znajduje się więcej czekolady lepszej jakości niż kiedykolwiek wcześniej. W latach 2011–2015 liczba ekskluzywnych produktów czekoladowych wzrosła o 72 proc.

Około jednej czwartej (22 proc.) konsumentów czekolady we Francji deklaruje, że                        w podejmowaniu decyzji zakupowych istotne znaczenie ma zawartość wysokiej klasy składników (podobnie uważa 21 proc. konsumentów we Włoszech, 17 proc. w Hiszpanii, 11 proc.  w Niemczech i 9 proc. w Polsce).

Ponadto 25 proc. nabywców czekolady w Wielkiej Brytanii twierdzi, że byłoby w stanie zapłacić więcej za luksusową markę czekolady dla siebie, a 44 proc. — podczas zakupów na prezent.  W ocenie autorów raportu wzrost popytu na produkty premium to efekt m.in. debaty na temat zdrowej żywności oraz większego zainteresowania prozdrowotnymi właściwościami produktów.

Analitycy rynku zwracają też uwagę na coraz większy wzrost sprzedaży czekolady w okresie świąt i uroczystości: religijnych, narodowych czy obyczajowych.  W tym okresie to ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży słodyczy. Tylko w czasie ostatniego święta Halloween sprzedano słodycze wartości 2,7 mld dolarów.  Dla porównania całkowita sprzedaż słodyczy w Stanach Zjednoczonych wyniosła w ubiegłym roku 35,10 mld dolarów .

author avatar
Adiuvo Investments
Aktualnie w portfolio Adiuvo znajduje się 15 technologii i blisko 30 powiązanych z nimi produktów. Grupa skupia się na selekcji, rozwoju, finansowaniu i komercjalizacji innowacyjnych technologii o globalnych zasięgu. Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje: 1. Technologie medyczne: obszar monitorowania zdrowia ( głównie poprzez nieinwazyjne technologie nasobne ), które w medycynie już zaczynają być wykorzystywane do zarządzania procesem leczenia pacjentów ( poprzez optymalizację dawki leku, monitorowanie objawów, gromadzenie dużej ilości danych w celu personalizacji leczenia ), optymalizacji badań klinicznych ( z wykorzystaniem tzw. Real World Data w odróżnieniu od ewaluacji stanu pacjenta podczas wizyt kontrolnych u lekarza ) oraz zarządzania stylem życia, zarówno chorych, jak i osób z grup ryzyka 2. Technologie well-being: Nowoczesne suplementy diety i żywność funkcjonalna, o udokumentowanej biodostępności i badaniach bioskuteczności przeprowadzanych w standardzie farmaceutycznym. Produkty te są przede wszystkim dedykowane prewencji chorób i poprawie biomarkerów ryzyka (obniżanie indeksu glikemicznego, stresu oksydacyjnego, poprawa utlenowania tkanek, prewencja infekcji grypowych, wzmacnianie odporności (immunomodulacja), ochrona skóry przed starzeniem, prewencja chorób w okulistyce, klinicznie potwierdzona suplementacja w ciąży i podczas karmienia, obniżanie poziomu trójglicerydów. Dzięki zapewnieniu ochrony własności intelektualnej, walidacji technologii w badaniach klinicznych w standardzie farmaceutycznym oraz pozyskiwaniu certyfikatów dopuszczających produkty do obrotu na rynku Adiuvo potrafi komercjalizować projekty w różnorodnych modelach biznesowych i w skali międzynarodowej. Prace badawczo–rozwojowe dla projektów z portfolio prowadzone są głównie w Polsce, ale także m.in. w Wlk. Brytanii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych czy Niemczech. Dotyczy to zarówno lokalizacji laboratoriów badawczych, które najczęściej prowadzone są przez głównych wynalazców poszczególnych produktów i technologii, jak również badań klinicznych prowadzonych przez renomowane ośrodki badawcze. Od 2015 roku Adiuvo Investments SA jest spółką notowaną na rynku głównym GPW. Adiuvo, po 4 latach intensywnych inwestycji w badania i rozwój nowych technologii, wchodzi w etap ich komercjalizacji. Polegać będzie ona w części technologii well-being na rozwoju organicznej sprzedaży na kluczowych rynkach we współpracy z niezależnymi lokalnymi dystrybutorami, regionalnymi lub ponadregionalnymi graczami branżowymi ( w formule tzw. co-brandingu ) a także poprzez inwestycje w rozwój sprzedaży w kanale e-commerce, z wykorzystaniem kampanii odsłonowych, kampanii edukacyjnych video na serwisach internetowych ( content video ), oraz z udziałem tzw. influencers, czyli niezależnych blogerów i ekspertów z dużą liczbą osób śledzących ich profile i odwiedzających ich blogi. Okres rozwoju sprzedaży organicznej potrwa ok 24 miesiące i pozwoli nam rozpocząć rozmowy o sprzedaży globalnych praw do technologii. Portfolio z obszaru technologii medycznych (medycyny cyfrowej) komercjalizowane będzie na dwa podstawowe sposoby : poprzez umowy strategiczne z graczami z branży farmaceutycznej, badań klinicznych czy urządzeń medycznych oraz poprzez budowanie organiczne modelu subskrypcyjnego wśród pacjentów, z zaangażowaniem bezpośrednim lekarzy.

1 2

O autorze