loader

Chiny pozostaną ważną siłą napędzającą globalny wzrost

Zmiany w chińskiej konsumpcji: muzyka i kosmetyki

 

Choć na obawy związane z chińskim popytem na surowce niewątpliwie warto zwrócić uwagę, jeszcze ważniejszym tematem wydaje się być rozkwit nowych branż i sektorów usługowych w Chinach. Nasz zespół poszukuje w Chinach potencjalnych możliwości inwestycyjnych związanych ze zmianami upodobań konsumentów i tendencji konsumpcyjnych wraz z wzrostem płac i powiększaniem się klasy średniej. Podróżując po Chinach, znajduję branże, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu w ogóle nie istniały, a dziś odciskają swój wyraźny ślad w gospodarce.

 

Przykładem może być branża muzyczna. Podobnie jak w innych częściach świata, w Chinach muzyka jest ważną częścią życia. Spacerując po ulicach różnych odwiedzanych przeze mnie chińskich miast, widziałem kilka klubów karaoke, co świadczy o ich rosnącej popularności. Aby przeanalizować popularność różnych chińskich artystów, musielibyśmy zająć się wyłącznie realizacją tego zadania na pełny etat i byłoby to znacznie bardziej skomplikowane niż w niektórych innych krajach. W Stanach Zjednoczonych, najważniejszym źródłem informacji jest Billboard – czasopismo muzyczne publikujące listy przebojów i notowania sprzedaży płyt. Chińczycy mają wiele takich list muzycznych hitów.  Według jednego z raportów, pewna chińska strona internetowa emitująca teledyski walczy o palmę pierwszeństwa w tym segmencie i – podobnie jak Billboard w USA – publikuje cotygodniowe statystyki dotyczące chińskiej muzyki popowej. Światowy przemysł muzyczny zaczyna dostrzegać rosnący wpływ chińskich konsumentów. Przykładowo, amerykański zespół rockowy Bon Jovi nagrał ostatnio swój popularny przebój w języku mandaryńskim.

 

Chiński rynek muzyczny jest obecnie niewielki; według Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego, szacowane przychody z muzyki udostępnianej w formie cyfrowej w Chinach wyniosły w 2014 r. 91 mln USD, w porównaniu z 3,5 mld USD w Stanach Zjednoczonych. Według oficjalnych statystyk, ponad 400 mln ludzi w Chinach słucha muzyki przez Internet. Nie jest to jednak łatwy rynek, ponieważ nakłonienie internetowych odbiorców do płacenia za muzykę staje się coraz trudniejsze. Niezbędne jest zatem opracowanie nowych sposobów mierzenia słuchalności i generowania przychodów. Jedna z branżowych stron internetowych mierzy cotygodniową popularność utworów na podstawie kliknięć fanów oraz zamieszcza informacje na ten temat, w uzupełnieniu danych pozyskanych z platform mikroblogowych. Wielu chińskich fanów jest skłonnych płacić za prezentację swych „polubień” czy też informacji o ulubionych wykonawcach w Internecie. Pewnym utrudnieniem w przypadku chińskiej branży muzycznej jest fakt, że chińskie piosenki popowe są dziś śpiewane nie tylko po mandaryńsku, ale także w języku kantońskim.

 

Chiny stają się coraz bardziej zurbanizowane, a dochody na obywatela rosną, zatem nie jest zaskoczeniem fakt, że kraj ten dogania USA także w innych obszarach związanych z konsumpcją, a jednym z nich są kosmetyki. Roczny wzrost sprzedaży kosmetyków i produktów do pielęgnacji w Chinach wyprzedza wzrost sprzedaży w tym segmencie na świecie, a sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry w Azji ma w tym roku wygenerować niemal połowę całkowitej światowej sprzedaży tego typu wyrobów. 

 

Chiński rynek kosmetyków i produktów do pielęgnacji skóry jest zdominowany przez marki zagraniczne, zatem lokalne przedsiębiorstwa mają sporo do nadrobienia. Duży wpływ na tę branżę ma Korea Południowa, ponieważ jedna czwarta południowokoreańskiego eksportu kosmetyków trafia do Chin. Dystrybucja kosmetyków w Chinach odbywa się przez supermarkety, hipermarkety, sklepy wielobranżowe, drogerie i sklepy internetowe.

 

Uważamy, że przyszłość przed, między innymi, branżą muzyczną i przemysłem kosmetycznym w tym najbardziej zaludnionym kraju na świecie rysuje się w jasnych barwach. Choć tempo chińskiego wzrostu w ujęciu ogólnym może być generalnie wolniejsze niż w minionych dekadach, nie uważamy, by był to powód do obaw, ponieważ Chiny wciąż będą ważną siłą napędzającą globalny wzrost i mającą wpływ na wiele różnych sektorów w kolejnych latach.

author avatar
Franklin Templeton
Franklin Templeton to jedna z pierwszych zagranicznych firm zarządzających aktywami w Polsce, obecna na rynku krajowym od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to otwarto oddział w Warszawie, dziś zatrudniający ponad 20 pracowników i koordynujący dystrybucję funduszy spółki SICAV Franklin Templeton zarejestrowanej w Luksemburgu w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Sukcesy organizacji na polskim rynku doprowadziły do utworzenia oddziału w Poznaniu w 2007 r., gdzie zatrudnionych jest dziś ponad 500 pracowników w 35 działach.   Franklin Templeton zarządza obecnie w Polsce aktywami o łącznej wartości przekraczającej 1 mld USD.

1 2

O autorze