Centra i parki handlowe podbijają mniejsze miasta

SIECI HANDLOWE DYWERSYFIKUJĄ ROWÓJ
Wspomniane prognozy odnośnie lokalizacji centrów i parków handlowych pokrywają się z potencjałem i trendem rynkowym oraz strategiami sieci handlowych. Zarządzający sieciami i markami handlowymi coraz śmielej szukają nowych lokalizacji poza miastami wojewódzkimi, gdzie występuje nadpodaż salonów handlowych, a kolejny sklep powoduje wystąpienie ryzyka kanibalizacji. W przypadku mniejszych miejscowości, ze względu na niskie nasycenie powierzchni handlowych, ten problem zwyczajnie nie istnieje. Jak wskazuje Prezes Grupy Real2B – Otwarcie piętnastego sklepu w stolicy zaczyna być obciążone dużo większym ryzykiem, niż uruchomienie pierwszego salonu w Mysłowicach czy Pułtusku. Ponadto, sami mieszkańcy okolic dużej aglomeracji miejskiej, mając centrum handlowe z ulubionymi sklepami i kinem we własnym mieście wybiorą ten kierunek zamiast dwugodzinnej podróży do najbliższej aglomeracji.
Doskonałym przykładem zachodzących zmian jest sieć Empik, która w grudniu minionego roku poinformowała o otwarciu aż 6 nowych salonów w listopadzie i aktualnie liczy 236 sklepów. W całym 2016 roku powstało 14 Empików – nie tylko w dużych ośrodkach. Od połowy listopada nowe salony Empik pojawiły się w Mielcu, Oświęcimiu, Mysłowicach, Rzeszowie i Sandomierzu. Także mieszkańcy mniejszych miast mają możliwość zakupu w jednym miejscu książki, muzyki, filmów, gier, artykułów kreatywnych, zabawek edukacyjnych i biletów na rozmaite wydarzenia.
PRZYSZŁOŚĆ W MNIEJSZYCH MIASTACH
Strategię rozwoju centrów handlowych w Polsce potwierdzają także wnioski z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman&Wakefield. W segmencie centrów handlowych jednym z najważniejszych trendów na polskim rynku pozostaje rosnący udział obiektów zlokalizowanych w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) w całości zasobów. O ile na koniec I poł. 2016 r. już ok. 17% powierzchni formatu „centra handlowe” znajduje się w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys., o tyle jeszcze 5 lat temu było to 12%, a 10 lat temu zaledwie 7%. Analogiczną tendencję obserwujemy w formacie parków handlowych. Na koniec I poł. 2016 r. udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców wzrósł do 25%, podczas gdy 5 lat wcześniej było to tylko 9%.
*****
Deweloperem obiektu jest Real2B Development Sp. z o. o., która wspólnie z inwestorami: Retail Parks Fund FIZ AN oraz renomowanymi bankami, realizuje sieć kilkudziesięciu regionalnych hybrydowych centrów handlowych pod nazwą Quick Park na terenie całego kraju. Cechą charakterystyczną Quick Parków jest ich usytuowanie bezpośrednio przy głównych arteriach komunikacyjnych oraz przy największych osiedlach mieszkaniowych. Quick Parki dedykowane są mieszkańcom mniejszych miejscowości – do 100 tys. ludności, którzy wzorem wielkich miast, będą mogli na co dzień korzystać z możliwości i atrakcji, jakie oferują centra handlowe. Wszystko to w jednym miejscu z kwadransem na dojazd. W listopadzie 2016 r. zostały otwarte pierwsze w Polsce tego typu obiekty: Quick Park Strzegom i Quick Park Mysłowice. W przygotowaniach i realizacji są także obiekty w Sulechowie, Olkuszu, Oławie, Pułtusku, Kępnie, Turku oraz Konstancinie-Jeziorna.
***
Zarządcą obiektu jest Property2B Sp. z o.o., firma powołana do kompleksowego zarządzania obiektami komercyjnymi. Świadczy ona pełny zakres obsługi nieruchomości, w tym m. in. audyty techniczne, rekomercjalizacje, HR, prowadzenie ksiąg rachunkowych, budżetowanie, rozliczanie opłat wspólnych i kontrolę należności. Property2B zatrudnia najlepszych ludzi w branży, którzy trwale umacniają relacje z najemcami.
***
Grupa Real2B powstała w 2013 roku. Tworzą ją Real2B Development – firma dewelopersko-inwestycyjna, która wspólnie z inwestorem Retail Parks Fund FIZ AN tworzy ogólnopolską sieć Quick Parków. Property2B, które zarządza Funduszem RPF FIZ AN oraz nadzoruje jego spółki portfelowe. Capital2B świadczący kompleksowe usługi z zakresu finansowania inwestycji.