loader

W 2019 roku leasing pojazdów na minusie, dostawczaki zieloną wyspą

W 2019 roku finansowanie pojazdów przez firmy leasingowe zmniejszyło się o prawie 10 proc. r/r. Leasing osobówek odnotował 14,5 proc. spadek r/r, a ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) pow. 3,5 t – 5,5 proc. spadek r/r. Na tym tle pozytywnie wyróżniły się samochody dostawcze, które jako jedyne w segmencie pojazdów zanotowały wzrost – o 5,1 proc. r/r. Zdecydowanie lepiej poradził sobie EFL, który w ubiegłym roku sfinansował lekkie pojazdy użytkowe  o łącznej wartości blisko 668 mln zł, co oznacza ponadrynkową dynamikę na poziomie 16,2 proc. r/r.

Zmiany fiskalne w rozliczaniu umów leasingu na samochody osobowe obowiązujące od początku 2019 roku, wdrażane przez Unię Europejską niekorzystne dla polskich firm transportowych zmiany prawne, niski wzrost gospodarczy w strefie euro – to najważniejsze czynniki, które przełożyły się na istotny spadek finansowania pojazdów przez firmy leasingowe w ubiegłym roku. W szczególności ubiegły rok był słabszy dla samochodów osobowych i ciężkich, natomiast lepiej poradziły sobie auta dostawcze – mówi Radosław Woźniak, prezes EFL. –  Liczymy, że 2020 powinien być rokiem odbicia dla całej branży leasingowej, w tym na rynku pojazdów. Dobre perspektywy rysują się przed osobówkami oraz dostawczakami, natomiast wciąż pod presją unijnych zmian prawnych pozostanie sektor finansowania pojazdów ciężarowych. Nowe regulacje będą ograniczać popyt na nowe pojazdy ciężarowe – dodaje prezes EFL.

Dostawczaki zieloną wyspą na mapie leasingu pojazdów

Z najnowszych danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że łączna wartość leasingu pojazdów w 2019 roku wyniosła prawie 53 mld zł, co oznacza 10 proc. spadek w porównaniu do 2018 roku. W związku ze słabszym wynikiem, zmniejszył się udział pojazdów w całym rynku leasingu – z 71,6 proc. w 2018 roku do 68,4 proc. w 2019 roku. O 14,5 proc. zmniejszyło się finansowanie aut osobowych (z 34,3 mld zł w 2018 do 29,3 mld zł w 2019), a o 5,5 proc. finansowanie pojazdów ciężkich (z 18 mld zł w 2018 do 17 mld zł w 2019). Jedyną grupą pojazdów, która zakończyła ubiegły rok na plusie, były samochody dostawcze o DMC do 3,5 t. Łączna wartość ich leasingu wyniosła 5,9 mld zł, co oznacza 5,1 proc. wzrost r/r.

author avatar
EFL
EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor oraz Truck Care, który oferuje kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. Business Superbrands 2021, 2022, sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 384 tysiące klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl

1 2

O autorze