loader

Jak Polacy zarządzają budżetem domowym?

Finansowy styl życia Polaków jest różny, a jedna z osi podejścia do finansów przebiega na linii posiadania, bądź nie posiadania dzieci. W rodzinach, w których nie ma dzieci, dużo łatwiej odłożyć pieniądze i – co ważne – zaplanować miesięczne wydatki. DINKSy częściej niż rodziny z dziećmi wydają zaoszczędzone pieniądze na wakacje czy urządzenie w domu – wyjaśnia Tomasz Sobierajski, socjolog.

 

Rodziny

Z badania Moje ING „Zwyczaje finansowe Polaków” wynika, że finanse stanowią największe wyzwanie dla rodzin. Dlatego też osoby mające dzieci rozumieją, jak istotne jest, by podchodzić do gospodarowania finansami racjonalnie i metodycznie – 83% opłaca regularnie rachunki. Rodziny starają się także analizować swoje wydatki – nie robi tego tylko 25%. Chcieliby myśleć dalekosiężnie, ustalać priorytety i planować wydatki, lecz zdają się być przytłoczeni ich liczbą, zróżnicowaniem i wszystkimi aspektami wiążącymi się z zarządzaniem budżetem domowym, a także obieraniem właściwej strategii finansowej. Mają świadomość konieczności oszczędzania – są silniej ukierunkowani na zagwarantowanie właściwych warunków dzieciom w przyszłości (20%). Na tym etapie życia kluczowe stają się dla nich stabilizacja finansowa i bezpieczeństwo. Aspekt ten jest jednak wielowymiarowy, rodziny mają więcej potrzeb finansowych, które trzeba na bieżąco zaspokajać. Wszystko to sprawia, że dorośli z tego segmentu sferze finansów poświęcają więcej czasu i energii niż pozostałe grupy. Mimo to najczęściej zdarza się im przekroczyć planowany budżet (49%). Częściej od innych deklarują także, że korzystanie z pożyczek ułatwia życie i pozwala żyć na odpowiednim poziomie (31%).

 

Interesujące jest to, że co piąty badany rodzic deklaruje, że oszczędza pieniądze w celu zabezpieczenia przyszłości swoich dzieci. Ciekawą zmianą, swoistym „znakiem czasu” jest to, że co szósty Polak posiadający dzieci deklaruje, że odkłada pieniądze na edukację swoich dzieci. Niestety niepokojące jest to, że zarówno rodzice, jak i pary bez dzieci w nieznacznym stopniu (deklaracja średnio do dziewiątej osoby) odkładają pieniądze na emerytury. Pokutuje w nas przekonanie, że ważniejsze jest zabezpieczenie przyszłości naszych dzieci, niż naszej własnej dodaje Tomasz Sobierajski.

 

Empty-nesters

Osoby w związku, mające już dorosłe, samodzielne dzieci, to grupa najbardziej zdyscyplinowanych w kwestii finansów respondentów (49%) – doskonale wiedzą ile wydają (70%) i jakie są ich bieżące zasoby finansowe (79%). Najsilniej ze wszystkich celów oszczędnościowych zaznacza się u nich potrzeba odkładania pieniędzy na niespodziewane wydatki, bądź czarną godzinę (42%). Ma na to wpływ towarzyszący im lęk o przyszłość i przekonanie o malejącym poziomie sprawczości – wprawdzie marzą o dalekich podróżach i większych przedsięwzięciach, jednak czują przymus zadowolenia się dość ograniczonymi stałymi dochodami, które nie pozwalają na swobodne nimi rozporządzanie. Koncentrują się raczej na bieżących codziennych potrzebach. Analizując wydatki, najrzadziej ze wszystkich segmentów korzystają z funkcji udostępnianych przez bankowość internetową (13%), pozostając wiernymi tradycyjnym metodom.

 

Projektując nowy system bankowości internetowej i mobilnej Moje ING bank zwrócił szczególną uwagę na to, by zarządzanie budżetem domowym za jego pomocą było łatwe i nie wymagało poświęcenia zbyt dużo czasu. Wprowadzone funkcje odpowiadają na zdiagnozowane w badaniu ING problemy i przeszkody w lepszym zarządzaniu finansami – cele oszczędnościowe, pomagają w regularnym odkładaniu. Budżet miesięczny pomaga lepiej kontrolować miesięczne wydatki. Prezentacja informacji, na co wydajemy pieniądze w postaci czytelnej infografiki w podziale na kategorie (np. dom, czy samochód), pozwala szybko i łatwo zorientować w sytuacji swoich finansów i lepiej nimi gospodarować.

 


[1] Badanie jakościowe – 3 grupy fokusowe, każda trwająca 2 godziny + 3IDI / diady, każda do 90 min, 100% Warszawa, 20-23.09.2016

Badanie ilościowe – N=800 ankiet CAWI realizowanych z uczestnikami Access Panelu GfK Polonia, 20-23-09.2016

author avatar
Hill Knowlton Strategies

1 2

O autorze