loader

Polacy czują się o 10 lat młodziej, niż wskazuje ich metryka

Blisko 70 proc. Polaków czuje się młodsza o co najmniej 10 lat, a zachowanie młodości ducha jest ważne dla aż 85 proc. z nas. Młodsze duchem najczęściej czują się kobiety, osoby z wyższym wykształceniem, posiadające dzieci i pozostające w związkach – wynika z badania Maison & Partners[1] na zlecenie marki Tymbark.

 

Metryka nie wpływa na nasze życie

Młodość ducha jest przez Polaków rozumiana jako postawa wobec życia, która charakteryzuje się optymizmem, radością, energią i otwartością. Rodzina oraz własne pasje i hobby są najważniejszymi źródłami radości w życiu we wszystkich grupach wiekowych. Badanie zrealizowane na zlecenie Tymbark z okazji jej 80-lecia marki pokazuje, że zadowolenie z życia Polaków nie zależy od ich wieku. Ponad 80 proc. Polaków czuje się młodziej niż wskazuje na to ich wiek, a 70 proc. czuje się młodziej o co najmniej 10 lat. 78 proc. badanych nazwałoby siebie osobą kochającą życie. Większość zbadanych przez Tymbark osób ma raczej optymistyczne podejście do życia, średni wskaźnik optymizmu wśród Polaków po 30. roku życia wynosi 3,5 (w skali 1-5). Najstarsze pokolenie, silniej niż inne grupy wiekowe, upatruje źródła radości życia w relacjach z ludźmi, osoby w wieku 45-60 lat w życiu zawodowym, natomiast 30-latkowie przyznają, że związki intymne sprawiają im najwięcej radości. Młodość ducha to nie tylko konkretne czynności, ale w głównej mierze umiejętność dzielenia się swoją radością i cieszenia się życiem. Z młodością ducha najmocniej identyfikują się Polacy po 60. roku życia – tak widzą siebie i chcą być postrzegani przez innych.

 

„Współcześnie coraz bardziej zacierają się granice wieku metrykalnego i coraz mniejsze znaczenie mają role społeczne przypisywane w przeszłości osobom w różnym wieku. Jeszcze 30-40 lat temu były określone reguły dotyczące tego co wypada osobie młodej, a co starszej. Obecnie różnice te coraz bardziej się zacierają, a coraz większe znaczenie ma wiek psychologiczny i radość życia. Osoby pozytywnie nastawione do życia, niezależnie od metrykalnego wieku są bardziej optymistyczne, mają więcej energii, pomysłów na swoje życie i pasji. Co może być zaskakujące dla wielu osób, przeprowadzone na zlecenie marki Tymbark badanie pokazało, że często osoby starsze potrafią czerpać więcej radości z życia niż niejeden 30-latek” – komentuje Dominika Maison, President & Chief Science Partner, Maison & Partners.

 

Współcześni 30-latkowie żyją w biegu. Szybkie tempo przejawia się w dwóch aspektach życia – zawodowym i rodzinnym. Przywiązują oni bardzo dużą wagę do pracy, szczególnie, jeśli nie mają dzieci, a ich czas wolny jest nastawiony na własne przyjemności. Średnie pokolenie Polaków to osoby w wieku 30-44 lat z dorosłymi dziećmi o ustabilizowanej sytuacji zawodowej. Dzięki temu jego przedstawiciele mają czas powrócić do pasji z czasów młodości lub odnaleźć nowe zainteresowania. Najstarsze pokolenie Polaków, po 60. roku życia dzieli się na dwa typy. Osoby nastawione na samorozwój, spełnianie marzeń i robienie rzeczy dla siebie oraz skupione na rodzinie i wnukach.

 

author avatar
Hill Knowlton Strategies

1 2

O autorze