loader

PKP CARGO przyspiesza w trzecim kwartale: wyższe przychody, zysk lepszy od oczekiwań

PKP CARGO ma za sobą bardzo udany kwartał.
Od lipca do września Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 64 mln zł, przy
przychodach na poziomie 1,2 mld zł. Wynik netto okazał się o 14 proc.
lepszy od oczekiwań analityków. Po trzech kwartałach zysk Grupy to 221 mln zł.
Grupa PKP CARGO pozostaje niekwestionowanym liderem towarowych przewozów kolejowych
w Polsce. Na koniec trzeciego kwartału miała 55,8 proc. udziału w
rynku w ujęciu pracy przewozowej i blisko 48 proc. pod względem masy. Grupa
odnotowała trzycyfrowe wzrosty przewozów realizowanych poza granicami kraju, co
w głównej mierze zawdzięcza przejęciu czeskiego AWT.

 

Po
trzech kwartałach 2015 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 3,3 mld zł, a wynik
EBITDA 570 mln zł, osiągając najwyższy w historii poziom. PKP CARGO utrzymuje
pod kontrolą koszty działalności. Po dziewięciu miesiącach wyniosły one 3 mld
zł. Poziom kosztów obniżyły m.in. Programy Dobrowolnych Odejść przeprowadzone w
2015 roku. Na inwestycje PKP CARGO przeznaczyło blisko 350 mln zł.

 

Trzeci
kwartał tradycyjnie charakteryzuje się wysokimi przewozami towarowymi na kolei.
Dobre wyniki przewozowe Grupy PKP CARGO to m.in. efekt ekspansji zagranicznej, poszerzenia
listy oferowanych usług oraz skutecznego wykorzystania ożywienia
w przewozach węgla w Polsce. Jednocześnie spółka podjęła w ostatnich
miesiącach działania optymalizacyjne, które zaowocowały ograniczaniem kosztów
i zwiększaniem efektywności działania.

 

Grupa
PKP CARGO w coraz większym stopniu dywersyfikuje też źródła przychodów. Około 10
proc. przychodów po dziewięciu miesiącach pochodziło z usług dodatkowych w
ramach świadczonej kompleksowej usługi logistycznej (m.in. usługi: bocznicowe,
przeładunkowe, celne). Kolejowe usługi przewozowe i spedycyjne stanowiły po
trzech kwartałach 88 proc. przychodów Grupy.

 

– Nowa polityka handlowa, ekspansja
zagraniczna i rosnąca efektywność PKP CARGO pozwoliły na wypracowanie bardzo
dobrych wyników finansowych, lepszych od oczekiwań rynkowych. Szczególnie ważny
jest wzrost operacji zagranicznych PKP CARGO oraz dobra perspektywa przewozów
intermodalnych, w tym przewozów kontenerów z Chin. Realizacja przyjętej właśnie
strategii na lata 2016-2020 doprowadzi do przekształcenia PKP CARGO w zintegrowanego
operatora logistycznego o międzynarodowym zasięgu. Nie zwalniamy tempa,
pracujemy nad bardzo perspektywicznymi projektami
– mówi
Adam Purwin, Prezes Zarządu PKP CARGO.

 

Trzycyfrowy wzrost przewozów
międzynarodowych

 

W
trzecim kwartale PKP CARGO bardzo dynamicznie rozwijało się za granicą,
korzystając m.in. z potencjału AWT. Międzynarodowe przewozy realizowane
przez Grupę urosły kwartał do kwartału o 104 proc., do 570 mln tkm
wobec 280 mln tkm w II kw. 2015 roku.

 

  Zgodnie z naszą strategią
budowania międzynarodowej grupy logistycznej, konsekwentnie rozwijamy
działalność poza granicami Polski. Korzystamy przy tym z potencjału
modernizacji kluczowych korytarzy transportowych. Tę aktywność będzie dodatkowo
wspierać nowo utworzona spółka handlowa PKP CARGO Connect. Jej zadaniem
jest oferowanie i realizacja kompleksowych usług logistycznych Grupy PKP CARGO
także poza granicami kraju –
mówi Jacek Neska, Członek Zarządu
PKP CARGO ds. Handlowych.

 

Kluczowym
elementem oferty Grupy na rynkach zagranicznych są przewozy kontenerowe. PKP CARGO
realizuje je wzdłuż osi Wschód-Zachód, w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, oraz
Północ-Południe, gdzie obok obsługiwanych już od kilku miesięcy przewozów do
portów Adriatyku, Grupa rozwija ofertę transportową na Półwyspie Apenińskim oraz
usługi logistyczne z wykorzystaniem promów, m.in. do Skandynawii. Dzięki
rozszerzeniu współpracy z globalnym operatorem intermodalnym Maersk Line,
PKP CARGO realizuje obecnie przewozy również w systemie „port to door“.

 

Większe przewozy węgla, dwucyfrowy
wzrost intermodalu

 

author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 

1 2

O autorze