loader

MŚP już wie, że lepiej wynająć niż posiadać

Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, organizację reprezentującą w Polsce branże CFM i Rent a Car, w trzecim kwartale 2015 r. rynek wynajmu długoterminowego samochodów urósł aż o 14 proc. w ujęciu rocznym. Usługa ta konsekwentnie zastępuje pozostałe formy finansowania samochodów w przedsiębiorstwach – przede wszystkim zwykły leasing finansowy, ale także kredyt czy zakup aut służbowych ze środków własnych.

Dziś pojęcie outsourcingu flot dobrze znane jest nie tylko wielkim, międzynarodowym koncernom, ale również małym i średnim przedsiębiorstwom. Dla branży CFM firmy te są jedną z najbardziej atrakcyjnych i perspektywicznych grup klientów. Według danych prezentowanych przez GUS oraz ZUS w Polsce działa już 2,1 mln przedsiębiorstw, z czego zdecydowaną większość stanowi właśnie segment MŚP.

Większość przedsiębiorców zna usługę wynajmu długoterminowego aut

Z najnowszej edycji badania Instytutu Keralla Research[1] dla Carefleet S.A. wynika, że aktualnie ponad trzy czwarte właścicieli firm z sektora MŚP (76,8 proc.) ma świadomość dostępności wynajmu długoterminowego pojazdów służbowych. Najwięcej przedsiębiorców deklarujących znajomość tej usługi reprezentuje branżę transport i telekomunikacja (93,8 proc.) i ulokowanych jest we wschodniej (45,9 proc.) oraz północno-zachodniej części Polski (31 proc.).

Mimo, że od 2009 roku liczba firm, które nie znają usługi spadła o ponad sto procent, wciąż jednak pozostaje grupa przedsiębiorców, którzy w ogóle nie wiedzą, że mogą rozważać skorzystanie z tej usługi (22,5 proc.). Firmy, które wykazują najniższy poziom znajomości wynajmu reprezentują głównie branżę usługową (65,8 proc.) i mają siedzibę w Regionie Północnym (11,1 proc).

Najważniejsze są korzyści finansowe

Obecnie niemal co piąty badany przedsiębiorca deklaruje, że korzysta z wynajmu długoterminowego, natomiast co czwarty rozważa skorzystanie z tej usługi. Ze wskazaniem potencjalnych korzyści, jakie wiążą się z outsourcingiem firmowej floty przedsiębiorcy nie mają problemów. Blisko 64 proc. spośród tych, którzy mają świadomość dostępności takiej usługi, potrafi jednocześnie wskazać jej potencjalne zalety.

Kluczowe są korzyści finansowe. Aż 44,7 proc. przedsiębiorców uważa, że stałe, comiesięczne raty stanowiące dla firmy koszty uzyskania przychodu nie obciążają bilansu firmy i zwiększają płynność finansową. Kolejnymi korzyściami wymienianymi przez respondentów były: przewidywalność kosztów (36,6 proc.)  oraz oszczędność kosztów i czasu poświęconego na obsługę serwisową, likwidację szkód czy wymianę opon w samochodach (23,7 proc.).

1 2

O autorze