Wyniki finansowe Grupy Agora w 2 kw. 2013 r.
Przychody Grupy Agora w 2 kw. 2013 r. wyniosły 271,9 mln zł i były niższe niż rok wcześniej o 4%. Negatywny wpływ kryzysu na rynku reklamy na przychody Grupy złagodził nieco wzrost przychodów Grupy ze sprzedaży biletów oraz z pozostałej sprzedaży. Koszty Grupy wyniosły 267,6 mln zł i spadły o 4,7%, głównie dzięki działaniom restrukturyzacyjnym prowadzonym w 2012 r. i zmniejszeniu wydatków reklamowych. Dzięki dyscyplinie kosztowej Grupa Agora, prowadząc dalsze działania rozwojowe, poprawiła jednocześnie wyniki operacyjne na poziomie EBIT (wzrost o 87% do 4,3 mln zł), EBITDA (wzrost o 8,9% do 28,2 mln zł), EBITDA operacyjna1 (wzrost o 7,8% do 28,9 mln zł) oraz marżę EBITDA operacyjna (wzrost o 1,1 pkt% do 10,6%).
Wyniki finansowe i osiągnięcia przedsięwzięć Grupy Agora w 2 kw. 2013 r. (porównanie r/r):
WYNIKI FINANSOWE GRUPY
Przychody Grupy wyniosły 271,9 mln zł (spadek o 4%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 148,3 mln zł (spadek o 15,6%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 33,4 mln zł (spadek o 12,8%), sprzedaż biletów do kin zwiększyła się do 26,5 mln zł (wzrost o 23,3%), a pozostała sprzedaż wzrosła o 33,8% do 63,7 mln zł.
Koszty operacyjne netto Grupy zostały obniżone o 4,7% do 267,6 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 11,5%) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 21,8%).
Grupa poprawiła wynik na poziomie EBITDA operacyjna1 do 28,9 mln zł (wzrost o 7,8%) oraz wynik operacyjny EBIT do 4,3 mln zł (wzrost o 87%). Zysk netto Grupy wyniósł 0,6 mln zł, a zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej był na poziomie sprzed roku i sięgnął 1,3 mln zł.
Na koniec czerwca 2013 r. Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 229,4 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 79,6 mln zł oraz 149,8 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.
GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 225 tys. egz. (spadek o 12,7%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju docierając do 3,27 mln czytelników (10,9% zasięgu, CCS). Przychody Gazety ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 25 mln zł (spadek o 3,8%), przychody z reklam2,3 sięgnęły 38,5 mln zł (spadek o 33,3%), a szacowany udział Gazety w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł ponad 36,5%.
W 2 kw. 2013 r. Gazeta Wyborcza rozwinęła swoją ofertę czytelniczą m.in. o rubrykę z publicystyką polityczną w środy oraz o poszerzonej objętości magazyn Duży Format, który oferuje więcej reportaży i treści od nowego grona młodszych autorów. Wyborcza.pl zaproponowała nowy układ treści i layout dostosowujący się do rozmiaru wyświetlacza, a od czerwca 2013 r. uruchomiła serwis internetowy z krzyżówkami i jolkami. Magazyny Wysokie Obcasy i Wysokie Obcasy Extra otrzymały nagrody w konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2012.
METRO
Dziennik Metro uzyskał dobre wyniki czytelnictwa, docierając do 1,31 mln osób (4,3% zasięgu, CCS) i uplasował się w czołówce najchętniej czytanych dzienników ogólnopolskich. Przychody pionu Prasa Bezpłatna4 ze sprzedaży reklam2 wyniosły 6 mln zł (spadek o 18,9%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 30%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 5%. Pion wypracował zysk na poziomie EBITDA operacyjna1,5 w wysokości 0,3 mln zł.
W 2 kw. 2013 r. Metro zaoferowało aplikację na urządzenia z systemem operacyjnym Windows 8, która pozwala na łatwe i intuicyjne czytanie codziennego wydania dziennika na tabletach i komputerach. Okładka gazety została wyróżniona w kategorii Dzienniki w konkursie GrandFront 2012.
PROJEKTY SPECJALNE
Pion zaproponował 13 projektów, w tym premierę DVD filmu Drogówka w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego. W efekcie Agora sprzedała 0,2 mln książek i książek z płytami CD i DVD, uzyskując przychody w wysokości 8 mln zł. Wynik operacyjny EBIT5 pionu wzrósł do poziomu 0,2 mln zł (wzrost o 1,3 mln zł).
W 2 kw. 2013 r. Projekty Specjalne w ramach Biblioteki Gazety Wyborczej jako pierwsze w Polsce zaoferowały minibooki – krótkie formy literackie zamknięte w formie elektronicznej książki, popularne na rynku amerykańskim i angielskim. Czytelnicy mogą kupić w księgarni internetowej Publio.pl w formie minibooków m.in. teksty Mariusza Szczygła i Jacka Hugo-Badera oraz Lapidaria Ryszarda Kapuścińskiego i opowiadania Stephena Kinga.
KINO
Przychody z działalności Heliosa6 wzrosły o 29,2% do 44,3 mln zł dzięki wyższej o 25,8% frekwencji w kinach sieci, która wyniosła blisko 1,5 mln widzów i przełożyła się na wzrost przychodów ze sprzedaży biletów (o 23,8% do 26,5 mln zł) i na wzrost przychodów ze sprzedaży barowej (o 31,7% do 8,3 mln zł). Wynik EBITDA i EBITDA operacyjna segmentu wyniósł 1,1 mln zł.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody grupy AMS7 z reklam2 wzrosły o 4,9% do 41 mln zł przy rynkowym spadku wydatków na reklamę zewnętrzną o prawie 18%. Tym samym szacowany udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wzrósł o blisko 7,5 pkt% do prawie 32,5%. EBITDA operacyjna1 segmentu wzrosła do 7,6 mln zł.
W 2 kw. 2013 r. AMS ponownie wygrał przetarg na reklamę w wagonach warszawskiego metra. Spółka została zwycięzcą konkursu Media Trendy 2013, w którym otrzymała też wyróżnienie w kategorii Open za kampanię RockPay – przygotuj telefon na rewolucję promującą zakupy za pośrednictwem mobilnej aplikacji. AMS zrealizował również pionierską kampanię niestandardową, w której zostały zaaranżowane całe konstrukcje cityscrolli.
INTERNET
W maju 2013 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wyniósł 58%, a grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali. Liczba użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl wyniosła 11,9 mln osób, a liczba odsłon sięgnęła 664,1 mln. Liczba odsłon wykonanych z urządzeń mobilnych na serwisach grupy Gazeta.pl wzrosła o 19,9% do 82,5 mln, a ich odsetek wśród wszystkich odsłon wykonanych na serwisach grupy wyniósł 11,1% i był najwyższy wśród polskich portali horyzontalnych. Przychody segmentu Internet8 Agory sięgnęły 29,8 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych2,9 wyniosły 24,2 mln zł, a przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach10 wyniosły 4,1 mln zł. Segment poprawił swoje wyniki: EBITDA operacyjna1,5 wzrosła do 6,1 mln zł, a marża EBITDA operacyjna była wyższa o 5,8 pkt% i sięgnęła 20,5%.
W 2 kw. 2013 r. wystartowała innowacyjna aplikacja Gazeta.pl LIVE zapewniająca użytkownikom urządzeń z systemem Android codzienny strumień wiadomości i relacje na żywo, a użytkownicy iPhone’ów uzyskali dostęp do aplikacji Sport.pl LIVE. Zadebiutował lifestylowy serwis blogowy Foch.pl, a Domiporta.pl jako pierwszy w Polsce serwis nieruchomości zyskała dynamiczny layout dostosowujący wyświetlanie strony do wielkości ekranu, na którym jest oglądana.
RADIO
Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 0,1 pkt% do poziomu 3,7%. Przychody segmentu radiowego11 z reklam2,12 wyniosły 22,1 mln zł (spadek o 13,3%). Segment poprawił wyniki finansowe – EBIT wzrósł do 3,5 mln zł, EBITDA operacyjna1 wzrosła do 4,2 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wzrosła do 18,5%.
W 2 kw. 2013 r. Radio TOK FM zaproponowało nowe pasmo programowe – magazyn Godziny Szczytu podsumowujący polityczne, gospodarcze, sportowe i kulturalne wydarzenia dnia. Natomiast Radio Złote Przeboje rozpoczęło w czerwcu cykl weekendowych letnich koncertów w 10 miastach Polski. Imprezy pod hasłem Złote Przeboje na wakacjach prowadzą Zygmunt Chajzer, Jarek Budnik i Piotr Jaworski z Radia Złote Przeboje. Dla słuchaczy przygotowano konkursy, animacje i występy takich gwiazd jak m.in. Maryla Rodowicz, Lady Pank, Zakopower czy Kult.
CZASOPISMA
Przychody segmentu Czasopisma13 wyniosły 11,6 mln zł (spadek o 37,6%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,3 mln zł, a przychody z reklam2 wyniosły 7,3 mln zł. Na dynamikę przychodów segmentu miały wpływ m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż Poradnika Domowego i nabycie pisma Dom&Wnętrze). Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 7,5%. Segment istotnie poprawił swoje wyniki: EBIT5 wzrósł do 1,2 mln zł, EBITDA1,5 operacyjna wzrosła do 1,4 mln zł, a marża EBITDA operacyjna sięgnęła 12,1%.
W 2 kw. 2013 r. miesięcznik Avanti zaoferował wersję na iPada wzbogaconą o dodatkowe materiały: filmy z sesji zdjęciowych, aplikację make-up studio i interaktywne galerie. Magazyny Kuchnia i Dziecko zostały nagrodzone w kategorii Popularne czasopisma poradnicze dla kobiet w konkursie GrandFront 2012.
Perspektywy
NAJWAŻNIEJSZE CELE GRUPY AGORA W 2013 R.
Budując plany na przyszłość, Grupa Agora bierze pod uwagę zarówno spowolnienie gospodarcze, jak i fundamentalną transformację sektora mediów i jego modeli biznesowych. W tym kontekście, w 2013 r. Agora koncentruje swoje wysiłki na:
– przyspieszeniu transformacji cyfrowej swoich mediów,
– zwiększaniu zakresu cyfrowych treści udostępnianych odpłatnie,
– rozwoju głównych biznesów i poszerzaniu ich pola działalności w pokrewnych obszarach.
Celem Grupy Agora jest także dostosowanie struktury organizacyjnej do nowego otoczenia rynkowego tak, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie istniejących zasobów.
Utrzymanie dyscypliny finansowej jest niezbędne w obecnych warunkach gospodarczych i rynkowych, ale przyszłość zależy od skutecznej transformacji, która wymaga inwestycji w niezbędne zasoby, w tym technologiczne.
RYNEK REKLAMY W 2013 R.
W 2 kw. 2013 r. wartość wydatków reklamowych w Polsce była niższa niż rok wcześniej o ponad 6,5%. Sytuacja na rynku reklamy zależy od kondycji polskiej gospodarki, a zahamowanie spadków wartości wydatków na reklamę w Polsce ma szansę nastąpić wraz z poprawą koniunktury gospodarczej.
Biorąc pod uwagę sytuację na rynku reklamy po pierwszych dwóch kwartałach 2013 r., spółka zdecydowała się skorygować swoje szacunki dotyczące dynamiki zmian wartości wydatków reklamowych w wybranych segmentach rynku. Istotne ograniczenie wydatków reklamowych realizowanych na nośnikach reklamy zewnętrznej w 1 i 2 kw. 2013 r., prowadzi do wniosku, iż reklamodawcy mogą ograniczyć wydatki na reklamę zewnętrzną w 2013 r. o 11-14%. W związku z utrzymującym się negatywnym trendem w wydatkach na reklamę w dziennikach, spółka obecnie szacuje, iż wartość tych wydatków w 2013 r. może zmniejszyć się o 24-27%. W 2 kw. 2013 r. istotnie zmniejszyła się wartość wydatków na reklamę w kinach, głównie ze względu na dużą presję rabatową. Jeśli ten trend się utrzyma, zmiana wartości wydatków na reklamę w kinach w 2013 r. może wynieść od -2% do +1%. Wzrost wartości wydatków na reklamę w internecie może być wyższy niż pierwotnie szacowano i wynieść około 5-8% w 2013 r.
SPRZEDAŻ PRASY W 2013 R.
W 2013 r. negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w wersji drukowanej utrzymują się. Obecnie trudno ocenić wpływ wprowadzonej od 1 lipca 2013 r. podwyżki ceny Gazety Wyborczej na poziom sprzedaży egzemplarzy dziennika w 2 poł. 2013 r.
FREKWENCJA W KINACH
W opinii spółki liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w 2013 r. nie powinna znacząco różnić się od tej z 2012 r. W 2 kw. 2012 r. ze względu na mistrzostwa EURO 2012 frekwencja w polskich kinach była na niskim poziomie. Z tego powodu, 2 kw. 2013 r. przyniósł wzrost liczby sprzedanych biletów o prawie 19%, natomiast w całym pierwszym półroczu 2013 r. liczba biletów sprzedanych w polskich kinach wyniosła ponad 17,6 mln i wzrosła o prawie 1,5%.
KOSZTY OPERACYJNE
Grupa będzie kontynuować politykę kontroli wszystkich kosztów operacyjnych w celu szybkiego reagowania na ewentualne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju, a w szczególności na dalsze ewentualne ograniczenia wydatków reklamowych w segmentach rynku, w których funkcjonują media Grupy Agora.
UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 2 kw. 2013 r. Obejmują okres kwiecień-czerwiec 2013 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznego okresu 2012 r.
Przypisy:
- z wyłączeniem niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych rozliczanymi w instrumentach finansowych.
- dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.
- podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety.
- dane zawierają całkowite wpływy pionu Prasa Bezpłatna rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku Metro, przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych Metra oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.
- EBIT, EBITDA i EBITDA operacyjna dla Prasy Codziennej, Internetu i Czasopism wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych Spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających Spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.
- segment Kino zawiera dane spółki Helios S.A. oraz Next Film Sp. z o.o. (od 14 września 2012 r.), tworzących grupę Helios.
- segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.
- segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. oraz Sport4People sp. z o.o.
- dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o. i Sport4People sp. z o.o.
- dane zawierają m.in. alokowane wpływy z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej Gazecie, jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).
- segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej TOK FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 20 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Roxy FM, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie AC (Adult Contemporary) oraz ponadregionalnej stacji TOK FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.
- dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa.
- segment Czasopisma zawiera dane pionu Czasopism Agory S.A.