loader

Wolno, czyli szybko

Zużycie paliwa niższe o 20 proc., a mimo to dotarcie do celu nie zajmuje więcej czasu? To możliwe dzięki ecodrivingowi. A jeśli przy okazji zdobywa się nagrody, to przepis na udaną podróż mamy gotowy.

W wyniku gwałtownych manewrów ruszania i zatrzymywania się zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 40 proc. Kolejne nadprogramowe litry związane są z szybką jazdą, utrzymywaniem wysokich obrotów silnika i nieumiejętnym hamowaniem. Problemy te można wyeliminować dzięki odpowiedniej technice jazdy, której korzenie sięgają lat 90. ubiegłego wieku. Wtedy właśnie zrodził się ecodriving, czyli sposób prowadzenia samochodu mający na celu ograniczenie zużycia benzyny, oleju napędowego czy gazu wykorzystywanego do zasilania pojazdu. Z czasem zasady ecodrivingu uzupełniono o techniki jazdy defensywnej i obecnie to właśnie na niej opiera się wiele programów mających na celu zmianę przyzwyczajeń kierowców skutkujących oszczędnościami i większym bezpieczeństwem.

Jazda defensywna wymaga od kierowcy ciągłej analizy sytuacji na drodze i uczy odpowiednich reakcji. Poprawia płynność jazdy zarówno przy przyspieszaniu i hamowaniu, jak i w trakcie manewrów, jak choćby wyprzedzania czy włączania się do ruchu. Kierowca stosujący tę technikę po pewnym czasie sam odkrywa oszczędności. Na początek rzucają się w oczy niższe wydatki na paliwo. Z biegiem czasu zauważa również mniejsze koszty eksploatacji, bo wolniej zużywają się klocki i tarcze hamulcowe, opony, sprzęgło i elementy zawieszenia.

Przyjęło się mówić, że ekokierowca to zawalidroga. Nic bardziej mylnego – to ecodriverzy przyspieszają szybko i pewnie ruszają ze skrzyżowań. Równie pewnie pokonują zakręty. Dlaczego? Bo uważnie obserwują drogę i mają swoją strategię na jej bezpieczne i tanie przebycie. Całkiem niedawno odbyłem 70-kilometrową podróż do pobliskiego miasta. Pasażer, z którym jechałem, na koniec skwitował naszą przejażdżkę słowami: „Jeszcze nigdy jadąc wolno nie dojechałem do celu tak szybko” – mówi Michał Baranowski z eco-driving.info.

Jak zachęcić kierowców do ecodrivingu i jazdy defensywnej? Pomysł na to ma LINK4. Każdy kierowca, który wykupi polisę samochodową w tym towarzystwie, otrzyma roczną licencję na nawigację NaviExpert z zawartą w niej sekcją „Bezpieczna jazda z LINK4”. Dzięki niej uzyskuje dostęp do regularnych informacji o swoim stylu jazdy i wskazówek, jak go zmienić. Dodatkowo LINK4 będzie motywować kierowców nagrodami do bezpieczniejszego i bardziej płynnego poruszania się. Tym samym pojawia się element grywalizacji, która w nowych technologiach zaczyna pełnić coraz istotniejszą rolę.

System przygotowany we współpracy z NaviExpert zlicza przejechany dystans, a także „płynne” oraz „bezpieczne” kilometry i zamienia je na punkty. Te z kolei są widoczne w nawigacji w ogólnych rankingach Bezpiecznej jazdy oraz w rankingach konkursowych. Najlepsi kierowcy wygrają m.in. szkolenia z bezpiecznej jazdy w Sobiesław Zasada Centrum, niezbędniki samochodowe, vouchery na paliwo czy smartfony Sony.

Cześć kierowców nie zdaje sobie sprawy, w jak łatwy sposób mogą ograniczyć wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem samochodu oraz zwiększyć bezpieczeństwo swoje i najbliższych podczas podróży. Ci, którzy znają zasady ecodrivingu i jazdy defensywnej, nie zawsze są wystarczająco zmotywowani, aby je stosować. Nawigacja z sekcją Bezpieczna jazda z LINK4 zachęca do zmiany stylu jazdy dzięki poradom, a także grywalizacji z nagrodami. To innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu mamy szansę zmienić przyzwyczajenia polskich kierowców – mówi Marta Perwenis, Dyrektor Departamentu

E-Business w LINK4.

 

10 zasad ecodrivingu i jazdy defensywnej

1. Umiejętnie posługuj się pedałami gazu i hamulca. Nie zatrzymuj samochodu, o ile nie jest to konieczne, bo na ruszenie potrzebuje ok. 20 proc. więcej energii niż przyspieszenie, gdy toczy się z prędkością kilku kilometrów na godzinę. Jeśli musisz zwiększyć prędkość, wciskaj gaz maksymalnie do 3/4 głębokości pedału. Zdejmij nogę z gazu, gdy nie masz szans przyspieszyć – w ten sposób szanujesz energię kinetyczną samochodu.

2. Nie nadużywaj sprzęgła – hamuj silnikiem. Jazda na biegu jałowym (tzw. luzie) i wciśniętym sprzęgle powoduje niepotrzebne zużycie paliwa oraz zmniejsza kontrolę nad pojazdem. Dowodów dostarczają pokładowe komputery, które podczas hamowania silnikiem pokazują wartość „0” w karcie „chwilowe zużycie paliwa”.

author avatar
ASCG PR

1 2

O autorze