loader

Praktyki rekruterów odbiegają od oczekiwań kandydatów do pracy

Pracodawcy w Polsce mają coraz większe problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników, dlatego coraz większą wagę przywiązują do prowadzonych rekrutacji. Niemal 75% przedstawicieli firm uważa, że dba o relacje z kandydatami do pracy. Jednocześnie zwiększyła się liczba kandydatów, którzy twierdzą, że pracodawcy w ogóle nie dbają o ten obszar swojego biznesu, z 57% w 2014 r. do 64% – wynika z 3. edycji badania „Candidate Experience” przeprowadzonego z inicjatywy eRecruiter i Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Według ekspertów, rozdźwięk pomiędzy opiniami ubiegających się o pracę a firmami wskazuje z jednej strony, na coraz większą świadomość pracodawców dotyczącą inwestowania w dobre relacje z kandydatami, z drugiej zaś, że kandydaci czują się pewniej na rynku pracy i w związku z tym są coraz bardziej wymagający.

 

– Wnioski wypływające ze zrealizowanej przez nas kolejnej edycji badania „Candidate Experience” są dla rynku pracy bardzo pozytywne. Oznaczają, że działania na polu candidate experience, które w Europie Zachodniej czy Stanach Zjednoczonych są już standardem, na dobre zapuszczają korzenie również w Polsce. Z roku na rok widzimy, że coraz więcej firm udoskonala swoje praktyki w tym obszarze, bo zdaje sobie sprawę, że przekłada się to na prowadzony przez nich biznes. Potwierdzają to wyniki ankiety – aż 75% zapytanych pracodawców uważa, że wrażenia kandydatów wyniesione z procesu rekrutacji mają wpływ na postrzeganie przez nich produktów i usług firmy, która taką rekrutację prowadziła – mówi Katarzyna Trzaska, koordynator Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

 

Pracodawcy nadal ignorują wagę informowania kandydatów

 

Z najnowszej edycji badania „Candidate Experience” przeprowadzonego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji wynika, że choć aż 3/4 pracodawców twierdzi, że dba o relacje z kandydatami, nadal mniejszość (39%) wysyła informację zwrotną o przebiegu rekrutacji do wszystkich kandydatów. Część respondentów kontaktuje się tylko z wybranymi osobami, zamieszczając taką informację w ofercie pracy (37%), natomiast aż 18% firm informuje o przebiegu rekrutacji wyłączenie tych, którzy zostali zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

 

Pracodawcy nie przykładają także wagi do informowania kandydatów o tym, jak wygląda proces rekrutacyjny w danej firmie. Jedynie co piąty przedstawiciel działu HR wysyła maila informację na ten temat każdemu, kto zaaplikował na ofertę pracy (21%), a co drugi zapytany (55%) udziela szczegółowych informacji tylko osobom zaproszonym na spotkanie. – Uzyskane wyniki pokazują, że nadal większość pracodawców ma problem z udzielaniem rzetelnej informacji każdej aplikującej na ofertę pracy osobie. A warto pamiętać, że ona się kandydatom po prostu należy. Zwłaszcza, że ignorowanie odrzuconych osób może mieć negatywne odbicie w rekrutacjach prowadzonych w przyszłości, ale też przełożyć się na działalność biznesową i postrzeganie pracodawcy – podkreśla Izabela Bartnicka, ekspert eRecruiter. Wsparciem dla pracodawców, którzy chcą pozyskiwać odpowiednich kandydatów oraz budować swój wizerunek, są platformy rekrutacyjne. Komunikację z kandydatami usprawnia na przykład eRecruiter, który pozwala jednym kliknięciem wysyłać zbiorowe wiadomości, jednocześnie dając kandydatowi poczucie indywidualnego traktowania. Co więcej, przypomni rekruterowi o konieczności podziękowania kandydatom np. po zakończeniu procesu.

 

Kandydat świadomy, więc wymagający

author avatar
Zoom bsc

1 2

O autorze