PKP CARGO przyspiesza w trzecim kwartale: wyższe przychody, zysk lepszy od oczekiwań

PKP
CARGO przewozi około trzy czwarte węgla transportowanego koleją w Polsce. Wprawdzie
trudna sytuacja branży górniczej od początku roku wpływała na PKP CARGO, jednak
w trzecim kwartale przewozy węgla największego polskiego operatora wzrosły
o 14 proc. rdr, z 2,8 mld tkm do 3,2 mld tkm. Spółka przewiozła
natomiast mniej kruszyw i materiałów budowlanych. Ponad dziesięcioprocentowy
spadek rok do roku w tej kategorii jest konsekwencją opóźnionego startu inwestycji
infrastrukturalnych w Polsce. Słabsze okazały się też przewozy metali, rud
i złomu (spadek o 7 proc. w ujęciu rocznym). Przyczyniła się do tego niestabilna
sytuacja na Wschodzie, powodująca spadek importu z Rosji i Ukrainy.
Na tym
tle wyróżniają się przewozy intermodalne, które w trzecim kwartale
w porównaniu do trzeciego kwartału 2014 roku urosły o 13 proc.
– Przewozy intermodalne to bardzo ważny
i perspektywiczny segment działalności PKP CARGO. W ramach realizacji
naszej strategii rozwoju inwestujemy w infrastrukturę intermodalną, rozbudowując
terminal w Poznaniu Franowie. Planujemy także zwiększenie możliwości
terminali w Paskowie
i Małaszewiczach. Poszerza się też oferta pociągów operatorskich, które są
realizacją idei „tiry na tory” – mówi Jacek Neska.
Z myślą
o oferowaniu usług transportu intermodalnego mniejszym klientom PKP CARGO zwiększa
częstotliwość pociągów operatorskich. Są to regularnie połączenia między
trójmiejskimi portami a Warszawą. W ramach pociągu operatorskiego można zamówić
przewóz nawet jednego kontenera.
Wyższa efektywność przewozów
PKP
CARGO nadal poprawia efektywność, szczególnie w przewozach kolejowych. W ciągu
dziewięciu miesięcy tego roku praca przewozowa na zatrudnionego wzrosła w
ujęciu rocznym o 8 proc. Zwiększył się także średni tonaż brutto na pracującą
lokomotywę. Dzięki lepszemu zestawianiu pociągów koszty dostępu do
infrastruktury spadły rdr o 4 proc.
– Średnia prędkość handlowa pociągów
towarowych w Polsce wynosi 23 km/h. Liczba strategicznie ważnych zamknięć w
ciągu dziewięciu miesięcy tego roku przekroczyła dwa tysiące. To więcej, niż
w tym samym okresie w 2014 roku. Uzyskane wyniki operacyjne przewozów realizowanych
w takich warunkach są bardzo dobre. Potwierdzają one to, co obserwujemy
obecnie, czyli efekty dobrego przygotowania do szczytu przewozowego – mówi
Wojciech Derda, Członek Zarządu PKP CARGO ds. Operacyjnych.
Solidne fundamenty rozwoju PKP CARGO, dobra
sytuacja finansowa i elastyczność
Sytuacja
finansowa Grupy umożliwiła podjęcie inwestycji gwarantujących dalszy rozwój. Przez dziewięć
miesięcy PKP CARGO wydało ponad 60 mln zł na modernizację lokomotyw, a blisko
20 mln zł na zakup wagonów. PKP CARGO podpisało też umowę z Siemensem na
zakup 15 lokomotyw wielosystemowych za 315 mln zł.
– Wyniki trzeciego kwartału pokazują,
że procentują decyzje z ostatnich dwóch lat. Optymalizacja działania dała nam
elastyczność w konkurowaniu na bardzo wymagającym rynku. Wyjście poza granice
Polski i poszerzenie portfolio usług to z kolei wyższe przychody. Efektem jest
rekordowy zysk EBITDA. Wiarygodność i dobra sytuacja finansowa to solidne
fundamenty do realizacji naszej strategii rozwoju – mówi Łukasz Hadyś, Członek Zarządu PKP CARGO
ds. Finansowych.