Rzeczywista wartość świątecznego podawania

Okazuje się jednak, że mniejsze potrzeby oraz mniej zasobny portfel to nie jedyne przeszkody w zdobyciu klienta indywidualnego. Większość z nich wciąż kieruje się tradycją przygotowywania potraw świątecznych i ich oprawy samodzielnie.
„Klient indywidulny nadal przywiązany jest do tradycji przygotowywania potraw świątecznych we własnym zakresie” – potwierdza Damian Wiatrak, Managing Director w firmie DELI Catering, która jest krajowym liderem na rynku usług cateringowych w zakresie Kulinariów Eventowych. „Warto w tym miejscu nadmienić, że rynek usług świątecznego cateringu ma w Polsce raptem kilkunastoletnią tradycję. W zderzeniu z kilkudziesięcioletnią tradycja rynków europejskich oraz wydatkami, jakie ponoszą owe rynki europejskie na usługi cateringowe, nie ma się co dziwić, że jego wartość jest wciąż niewielka. ” – dodaje Damian Wiatrak z DELI Catering.
Pomimo, że najmniejszy udział w rynku cateringu świątecznego stanowią klienci indywidualni, to jednak liczba konsumentów, którzy korzystają z usług cateringu świątecznego, z roku na rok systematycznie rośnie. Co najchętniej wybiera polski klient indywidualny ze świątecznej oferty cateringowej? Choć królują tu przede wszystkim tradycyjne dania, jak dania wigilijne i dania kuchni staropolskiej, to jednak wybierane są one często w nowej, dietetycznej odsłonie. Warto w tym miejscu dodać, że catering dietetyczny jest jedną z najszybciej rozwijających się nisz, czemu sprzyjają zmieniające się zwyczaje żywieniowe w Polsce.
Gdzie zmierza rynek?
W jakim kierunku będzie dalej podążał rynek usług świątecznego cateringowych?
„Niewątpliwie rynek ten będzie rósł w sektorze MŚP oraz korporacji. Wiąże się to z coraz większą liczbą działań marketingowych i komunikacyjnych podejmowanych w okresie świątecznym. Wolniejsze tempo rozwoju usług cateringowych przewiduje się w segmencie klienta indywidualnego. Związane jest to ze znacznie mniejszymi potrzebami, a także – siłą rzeczy – mniej zasobnym budżetem w porównaniu do firm” – mówi Damian Wiatrak.
Kierunek rozwoju rynku wyznaczają również oczekiwania Klienta. Do niedawna wiekszość imprez świątecznych odbywała w obrębie przestrzeni firmowej. W ostatnim czasie zauważalny jest jednak trend, polegający na przenoszeniu tych imprez w miejsca zewnętrzne. To z kolei wymusza na firmach cateringowych konieczność zapewnienia kompleksowej obsługi, a na to mogą pozwolić sobie jedynie nieliczni. W tej sytuacji prognozy dotyczące konsolidacji tego rynku w perspektywie najbliższych kilku lat wydają się bardzo realne. Obecnie, poza kilkoma znaczącymi graczami, segment usług cateringowych jest bardzo rozproszony, szczególnie w regionach. Ze względu na bariery sprzętowe i logistyczne, możliwości rozwoju wielu mikro-przedsiębiorstw są mocno ograniczone, co znacząco utrudnia pogoń za zmieniajacymi sie oczekiwaniami klienta biznesowego.