loader

Korzyści z przyjęcia praktykantów będzie można zmierzyć

Według najnowszych danych Eurostatu, bezrobocie wśród młodych (do 25 roku życia) Europejczyków wciąż jest bardzo wysokie – w październiku 2014 roku wynosiło 21,6 %. Wielu z nich, mimo ambicji

i dobrego wykształcenia, nie potrafi odnaleźć się na rynku pracy. Wiedza, którą wynoszą ze szkoły, albo raczej brak umiejętności jej wykorzystania, nie pozwala im na podjęcie pracy zarobkowej.

W efekcie młodzi ludzie jeszcze przez długi czas po zakończeniu edukacji, nie są w stanie

się usamodzielnić.

Unia Europejska próbuje uzdrowić tę sytuację. Jednym z elementów opracowanej przez Komisję Europejską strategii „Rethinking Education” (nowe podejście do edukacji) jest popularyzacja systemu dualnej edukacji – student równolegle uczy się teorii i praktyki, spędzając część czasu w zakładzie pracy. Pracując, nabywa zawodowych kwalifikacji i bezcennej wiedzy praktycznej, która zaprocentuje w przyszłości, kiedy będzie szukał stałego zatrudnienia. Pozytywne wyniki wdrożenia takiego systemu możemy obserwować m.in. w Niemczech, gdzie 88 proc. edukacji zawodowej odbywa się w systemie dualnym, a stopa bezrobocia wśród młodych utrzymuje się na poziomie 7,7 proc. Dla porównania

w Polsce 14 proc. edukacji zawodowej  jest realizowane w systemie dualnym i stopa bezrobocia wśród młodych wynosi 23,4 proc., a w Hiszpanii 5 proc. edukacji zawodowej odbywa się w systemie dualnym, a stopa bezrobocia wśród młodych pozostaje na poziomie 53,5 proc. I choć edukacja dualna nie jest jedynym czynnikiem decydującym o wielkości bezrobocia absolwentów, o pozytywnych wynikach wprowadzenia tego rozwiązania w niektórych krajach (m.in. właśnie w Niemczech), mówi się od dawna.

1 2

O autorze