loader

„Re:Lokacja – gra w kształtowanie przestrzeni”

 

Nieodłączonym elementem programu jest konkurs. W tym roku przystąpiło do niego 40 zespołów z 6 województw. Uczniowie stanęli przed trudnym wyzwaniem. Musieli zorganizować społeczność złożoną z 1000 osób w różnym wieku i stanie zdrowia, poradzić sobie na bezludnej wyspie i zagospodarować jej przestrzeń. Do zadań należało: zapoznanie się z topografią terenu, wybranie najlepszego miejsca do osiedlenia, nadanie wyspie nazwy i przygotowanie flagi, określenie zasobów i dostępności świeżej wody, żywności i opału, ustalenie systemu łączności i transportu, a także zasobów i sposobu pozyskania surowców do budowy. Zadanie podsumowywała prezentacja, w której miały znaleźć się plany, opis organizacji społeczeństwa oraz opis sposobów pozyskiwania żywności, energii, wody. – Zajęcia miały rozwijać kreatywność i odpowiedzialność uczestników. Na niezamieszkałej wyspie można zaprojektować wszystko od podstaw z pominięciem wszystkich błędów popełnionych w obecnym zagospodarowaniu przestrzennym. To pokazuje uczniom, jak powinna wyglądać dobrze zaprojektowana wspólna przestrzeń i pozwala dostrzec wszelkie wady przestrzeni, w której żyją. To zadanie pokazuje również, że społeczność potrzebuje wszystkich swoich członków, nie tylko tych młodych, pięknych i bogatych. Prace, które otrzymaliśmy, były ogromnie poruszające. Mamy dobrą młodzież, empatyczną, myślącą. – mówi Urszula Szabłowska, koordynator projektu po stronie Izby Architektów RP. O konkursie 2017 i o poprzednich zadaniach konkursowych można przeczytać w specjalnej zakładce EDUKACJA MŁODZIEŻY na stronie internetowej Izby Architektów RP. Stamtąd można również pobrać „manual" dla nauczycieli, którzy chcieliby wziąć udział w programie „Kształtowanie przestrzeni” i w konkursie.

 

Uroczyste ogłoszenie wyników oraz prezentacja prac odbyły się w dniu 12 czerwca br. w gmachu Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. W kategorii szkół gimnazjalnych nagrodę główną przyznano Gimnazjum nr 2 im. Jana Kochanowskiego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zgierzu, z kolei wyróżnienie powędrowało do Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego w Malborku. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych triumfowało III Liceum Ogólnokształcące im. Św. Jana Kantego w Poznaniu, a wyróżnienie przypadło w udziale I Liceum Ogólnokształcącemu im. Tadeusza Kościuszki w Turku. Wyróżnienie specjalne przyznano Zespołowi Szkół Ponadgimnazjalnych w Niemcach (woj. lubelskie).

 

Sukces tegorocznej edycji konkursu potwierdza duże zapotrzebowania na tego typu zajęcia. Organizatorzy mają ambitne plany wprowadzenia programu do szkół podstawowych oraz objęcia nim kolejnych szkół z wszystkich województw. – Dzięki akcji możemy być pewni, że młodzież będzie w stanie podjąć się trudu naprawiania błędów popełnionych w ostatnich dziesięcioleciach. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych będą decydować o tym, jak będzie wyglądać nasze otoczenie za kilka lub kilkanaście lat. Dzięki takim projektom jak „Kształtowanie Przestrzeni” rośnie nadzieja, że nie popełnią błędów swoich poprzedników – dodaje Urszula Szabłowska.

 

Głównym partnerem akcji jest firma FAKRO. Program został objęty patronatem Ministra Edukacji Narodowej i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, natomiast honorowy patronat nad tegoroczną galą rozdania nagród w konkursie objęła Pierwsza Dama Rzeczypospolitej Polskiej, Pani Agata Kornhauser-Duda.

 

Więcej informacji na temat programu dostępnych jest pod adresem:

http://www.izbaarchitektow.pl/pokaz.php?id=2416 

1 2

O autorze