Karetka, piaskarka, wóz strażacki mogą jeździć w leasingu
Popularność leasingu aut specjalnych to pochodna rosnącej świadomości korzyści i zalet tego instrumentu finansowego. Po pierwsze, łatwość uzyskania finansowania. Jednostki administracji publicznej doceniają to rozwiązanie za mniejszą liczbę formalności i dokumentów koniecznych do przygotowania niż w przypadku procedury kredytowej. Wszystko dlatego, że zabezpieczeniem dla firmy leasingowej jest własność finansowanego pojazdu. Drugim czynnikiem wyboru jest stały koszt rozłożony w czasie, w przewidywalny sposób budujący obraz budżetu wydatków. I po trzecie, w przypadku leasingu, „z głowy” podmiotu publicznego zdejmowane są czynności dodatkowe związane czynnościami takimi jak ubezpieczenie czy rejestracja pojazdu, w czym wyręczy go leasingodawca.
Przebudowa pojazdu
Leasingobiorca może wziąć w leasing gotowy pojazd specjalny, ale może również wyleasingować samochód pod zabudowę, a następnie zabudować go w innej firmie rekomendowanej przez producenta i akceptowalnej przez leasingodawcę. W takim przypadku, warto pamiętać, że klient, aby mógł przerobić samochód na własne potrzeby, musi wcześniej uzyskać zgodę spółki leasingowej. – W przypadku dokonania przeróbek w pojeździe w czasie trwania umowy leasingowej bez wcześniejszego uzyskania zgody właściciela (Leasingodawcy), Klient musi liczyć się z konsekwencjam określonymi w umowie. Oprócz utraty gwarancji producenta pojazdu, należy spodziewać się konsekwencji finansowych, a w ostateczności nawet przedterminowego zakończenia umowy – dodaje ekspert EFL.
Umowa leasingowa stanowi istotę procesu przyznawania finansowania. Dlatego każdy leasingobiorca, niezależnie, czy jest to prywatna firma czy jednostka administracji publicznej, powinien zapoznać się dokładnie z treścią ogólnych warunków umowy (OWUL). Znajdują się tam wszystkie zapisy dotyczące m.in. kar umownych, warunków wcześniejszego rozwiązania umowy czy zmian dokonywanych w finansowanym środku trwałym.
***
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 22.06 – 05.07.2018 r.