Deakada zmian na polskim rynku rekrutacji

Zmianie uległa nie tylko struktura
rynku ale i ceny usług, które spadły. Wynika to zarówno ze zmniejszenia kosztów
projektów, jak i wzrostu konkurencji. Ceny nie mogą jednak spadać bez szkody
dla jakości. Głównym kosztem firm rekrutacyjnych są zazwyczaj wynagrodzenia
rekruterów. Redukcja wydatków wymusza więc na nich zatrudnianie mniej
doświadczonych pracowników. – Ponieważ
założenie firmy rekrutacyjnej jest stosunkowo proste, obecnie wiele z nich chce
podbijać rynek niskimi cenami. Sądzimy jednak, że już wkrótce pracodawcy zaczną
zwracać baczniejszą uwagę na poziom usług, co w efekcie doprowadzi do ustalenia
nowej równowagi pomiędzy ich jakością a ceną – mówi ekspert Michael Page.
Potencjał polskich pracodawców
Od kilku lat firmy
rekrutacyjne zyskują też coraz większą liczbę nowych klientów wywodzących się z
rodzimego biznesu. W 2005 roku firmy z polskim kapitałem stanowiły tylko 1%
klientów Michale Page, dziś udział ten jest znacząco wyższy. Aby lepiej
konkurować na globalnym rynku krajowi przedsiębiorcy zaczęli czerpać z know-how
globalnych organizacji w zakresie optymalizacji procesów, efektywności
kosztowej i operacyjnej. – Jesteśmy
przekonani, że polscy pracodawcy powinni skupić się na poszukiwaniu w
kandydatach długofalowego potencjału oraz otworzyć się na pozyskiwanie
obiecujących talentów jeszcze przed pojawieniem się faktycznej luki
kompetencyjnej. Wsparciem w tych działaniach może być dla nich doświadczona
firma rekrutacyjna – wyjaśnia Paweł Wierzbicki.
Zwrot ku modelowi anglosaskiemu
W krajach Europy
Zachodniej rynek rekrutacji jest już dojrzały, w Polsce, pomimo wysokiej
dynamiki rozwoju w minionej dekadzie, wciąż ma duży potencjał. Wyraźnie
widoczne jest, że podąża w kierunku modelu anglosaskiego, w którym znacząca
liczba rekrutacji zlecana jest wyspecjalizowanym agencjom – w Wielkiej Brytanii
jest to niemal 90%. Tymczasem w Polsce, w 2005 roku tylko około 10% wszystkich
rekrutacji obsługiwały firmy rekrutacyjne. Dziś według danych Michael Page jest
to już 20%.