Innowacyjne technologie finansowe wkraczają do bankowości – co z bezpieczeństwem?

Coraz większa liczba firm z branży FinTech (ang. financial technology) oraz nowe technologie zmieniają sposób działania bankowości i świadczenia usług finansowych. Jak podaje tygodnik The Economist, w ostatnich pięciu latach wartość inwestycji w FinTech na świecie wyniosła ponad 25 miliardów dolarów. Chińskie tuzy FinTech – Tencent i Alipay – mają więcej klientów niż czołowe banki. Firmy z tej branży rzucają bankom wyzwanie prawie w każdym obszarze oferowanych produktów i usług.
Pod presją konkurencji ze strony firm FinTech, które wprowadzają innowacyjne usługi (np. pożyczki społecznościowe i crowdfunding), banki coraz częściej sięgają po nowe technologie. Ma to pomóc w usprawnieniu procesów i modeli biznesowych oraz polepszeniu poziomu obsługi klienta.
Wiele banków zaczyna przenosić tradycyjne, odizolowane systemy bankowości i systemy transakcyjne na bardziej elastyczne platformy. Testowane są też nowe metody współużytkowania danych o klientach. Niektóre banki dokonały migracji systemów do chmury, umożliwiając pracownikom zdalny dostęp do zasobów danych. Inne wdrażają architektury zorientowane na usługi (zapewniające zgodność z różnymi systemami), a także łączą systemy obsługi klienta i interfejsy ze wspólnymi źródłami danych oraz aplikacjami.
Więcej danych, większe ryzyko
Zmiany te powodują, że instytucje finansowe i banki muszą przetwarzać coraz większe ilości danych. Analitycy przewidują, że ilość danych używanych przez banki wzrośnie do 2020 roku siedmiokrotnie w porównaniu z poziomem dzisiejszym.
Wiele generowanych danych zawiera informacje o finansach klientów, kontach, posiadaczach kart i transakcjach, a także informacje osobowe. Są to dane wrażliwe, zatem ich przetwarzanie podlega regulacjom.
W miarę rozpowszechniania się transakcji cyfrowych (w tym mobilnych), banki wprowadzające u siebie nowe rozwiązania cyfrowe w nieunikniony sposób stają w obliczu zwiększonego ryzyka dla bezpieczeństwa i ochrony danych. Z dużym prawdopodobieństwem banki będą mieć do czynienia z nowymi rodzajami szkodliwego oprogramowania i ataków phishingowych. Celem będzie wykorzystanie luk w zabezpieczeniach przy coraz intensywniejszym ruchu danych o klientach pomiędzy oddziałami, użytkownikami mobilnymi, a nawet w chmurze.
Narastająca cyberprzestępczość, ataki hakerów i wycieki danych zwiększyły znaczenie zaawansowanych programów bezpieczeństwa. Naruszenia ochrony wielkich zbiorów danych mogą prowadzić do bardzo poważnej utraty reputacji oraz reperkusji prawnych.
W 2015 holding JPMorgan stał się ofiarą największego w historii ataku hakerów na instytucję finansową, w wyniku którego ukradziono 83 mln rekordów. Skradzione dane nie zawierały numerów kart kredytowych ani innych informacji bankowych, lecz treści wiadomości e-mail. Hakerzy użyli tych danych do manipulowania rynkiem papierów wartościowych.
Czy technologia Blockchain jest bezpieczna?
W całej branży finansowej panuje tendencja do dalszego rozwoju opcji płatności i większego ich zróżnicowania. Jednak wiele banków dopiero poszukuje sposobów zapewnienia odporności infrastruktury, która ma je przetwarzać.
Wiele instytucji eksperymentuje z innowacyjnymi technologiami, takimi jak Blockchain (oprogramowanie, na którym bazuje Bitcoin) oraz usprawnia działanie swoich systemów informatycznych.