TOP 5 sposobów na lepszą komunikację w firmie produkcyjnej


― Dobrze przygotowany komunikat firmowy to taki, który trafia do każdego, bez względu na język danej osoby, rolę w organizacji czy poziom jej wiedzy – mówi Dominika Frydlewicz-Barańska i zaznacza: w Cedo pracują osoby z innych krajów, m.in. pracownicy
z Ukrainy. Wszystkie kluczowe komunikaty mamy więc dostępne w dwóch językach: polskim
i ukraińskim. Unikamy przy tym specjalistycznego żargonu, bazujemy na języku prostym
oraz graficznym: ikonach, kolorach, piktogramach. Krótka forma i konkretna treść budują zaufanie, ułatwiają przyswajanie informacji i wzmacniają przeświadczenie, że szanujemy czas ludzi. Dobrze znana zasada komunikacyjna KISS, czyli Keep It Short & Simple, jest zawsze dobrym rozwiązaniem, bez względu na branżę.
Rekomendacja 4: Informuj regularnie i powtarzaj
Równie istotne jak mówienie językiem odbiorcy, jest regularne komunikowanie treści firmowych. Niestety wiele organizacji nadal prowadzi komunikację w trybie ad hoc, bez planu, co może ograniczać jej skuteczność. Tymczasem stałość i powtarzalność w tym aspekcie to nie tylko wygoda – daje ona ludziom poczucie stabilności, co jest szczególnie ważne w środowisku operacyjnym.
– Pracownicy nie potrzebują przytłaczającego zalewu informacji. Potrzebują natomiast lepszych jakościowo i dopasowanych do ich potrzeb treści. Najlepiej dostarczanych w stałym rytmie i z przewidywalnością – mówi Dominika Frydlewicz-Barańska i dodaje: Dlatego w Cedo wprowadziliśmy tzw. Środogramy. Są to cotygodniowe podsumowania, które mieszczą się na jednej stronie kartki A4. Jest zatem krótko i treściwie. Stały dzień publikacji sprawia, że zbudowaliśmy pewien nawyk w zespole, jeśli chodzi o konsumpcję treści.
Rekomendacja 5: Zaproś do dialogu, a nie tylko informuj
Z przywoływanego już raportu iComms wynika, że brak zaangażowania pracowników to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoją obecnie organizacje. Potwierdzają to zresztą coroczne badania Instytutu Gallupa. Z ostatniego wydania raportu „State of the Global Workplace 2025” dowiadujemy się, że globalne zaangażowanie pracowników spadło
do 21% w 2024 r. (z 23%). Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest między innymi to, że
w firmach rzadko występują i są doceniane oddolne inicjatywy nastawione na współpracę
i dialog. W firmie Cedo postawiono na odwrotny kierunek.
― Dobra komunikacja nie kończy się na „przekazaliśmy informację i czekamy na efekty”. Liczy się przede wszystkim to, czy ktoś miał szansę na nią odpowiedzieć, odnieść się do aktualnych tematów. Zaangażowanie rodzi się wtedy, gdy pracownik czuje się częścią procesu. Jest nie tylko odbiorcą, ale też współautorem rzeczywistości firmowej. Dopiero wówczas mówimy
o prawdziwym dialogu – podkreśla managerka i dodaje: W Cedo działa na przykład „Idea Box”. Jest to specjalne miejsce (cyfrowe i fizyczne), gdzie pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły na usprawnienia dotyczące funkcjonowania firmy oraz wspierające BHP. Następnie są one analizowane, a te zakwalifikowane do wdrożenia – nagradzane. Załoga ma zatem realny wpływ na tworzenie przyjaznego i sprzyjającego produktywności miejsca pracy. W ten sposób rośnie zaufanie, zaangażowanie i motywacja.
Komunikacja jako inwestycja
Jak pokazuje przykład firmy Cedo, budowanie skutecznej komunikacji w środowisku produkcyjnym to proces – wymagający, ale absolutnie niezbędny. Jak podsumowuje Dominika Frydlewicz-Barańska: – komunikacja to nie jest koszt, to inwestycja.
W efektywność, ciągłość procesów, ale przede wszystkim w ludzi. Wspiera tworzenie środowiska pracy opartego na zrozumieniu, bezpieczeństwie i współodpowiedzialności. A to zawsze się opłaca.