Kryzys w polskim transporcie: Rosnące koszty, mniejsza liczba zleceń i problemy kadrowe

W pierwszym półroczu 2024 roku branża transportowa w Polsce zmaga się z wieloma problemami. Wzrost kosztów działalności, mniejsza liczba zleceń oraz niedobory kadrowe to główne przeszkody. Statystyki GUS pokazują, że 120 przewoźników ogłosiło upadłość, a ponad 1,4 tysiąca firm jest w procesie restrukturyzacji. Według raportu IRU, w UE brakuje około 400 tysięcy kierowców, co dodatkowo komplikuje sytuację. Wzrost opłat drogowych i cen paliw obniża rentowność firm, a wojna na Ukrainie nasila nierówną konkurencję.
Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej, podkreśla znaczenie problemów strukturalnych: „Trudne warunki pracy i brak odpowiednich programów zachęcających młodych ludzi do zawodu kierowcy są wysoce niepokojące.”
Problemy i Przyczyny
- Wzrost kosztów działalności: Opłaty drogowe w Polsce wzrosły od 13,2% do 15%, a wzrost cen paliw dodatkowo obciąża firmy.
- Spadek liczby zleceń: Problemy gospodarcze w Europie, zwłaszcza deflacja w Niemczech, wpływają na zmniejszenie liczby zleceń i stawek.
- Niedobory kadrowe: W UE brakuje około 400 tysięcy kierowców, a 34% przewoźników wskazuje to jako kluczowy problem.
- Nierówna konkurencja: Wojna na Ukrainie nasila nierówną konkurencję ze strony przewoźników z niższymi kosztami działalności.
- Problemy finansowe: Wysoka inflacja i stopy procentowe powodują trudności w spłacie leasingów i kredytów zaciągniętych w trakcie pandemii.
Reakcje i Propozycje Rozwiązań
Protesty i postulaty przewoźników: