Kryzys w polskim transporcie: Rosnące koszty, mniejsza liczba zleceń i problemy kadrowe
- Przywrócenie zezwoleń na przewozy dwustronne między Polską a Ukrainą.
- Przeciwdziałanie nieuczciwej konkurencji.
- Zmiany w polityce klimatycznej UE, w tym Fit for 55 i Zielonego Ładu.
- Ułatwienie prowadzenia działalności poprzez zmiany w przepisach dotyczących szkoleń kierowców i montażu tachografów.
- Wprowadzenie minimalnej stawki frachtów i ograniczenie liczby pośredników.
Prognozy na Przyszłość
Przewidywania na kolejne miesiące zależą od globalnej dynamiki handlu i sytuacji geopolitycznej. Przewoźnicy muszą ograniczać koszty, wstrzymywać inwestycje i poszukiwać nowych źródeł zleceń. Małe firmy mogą stopniowo wycofywać się z rynku, co prowadzi do konsolidacji i zmian stawek transportowych.
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło kontrowersyjną propozycję legislacyjną wprowadzenia dwuletniego zakazu zakładania nowych firm transportowych w Polsce oraz zmniejszenia obciążeń socjalnych. Nowe przepisy mają na celu przeciwdziałanie kryzysowi i konkurencji ze strony przewoźników z krajów trzecich.
Branża transportowa w Polsce znajduje się obecnie w trudnym położeniu, co potwierdzają zarówno firmy, jak i dostawcy produktów i usług dla sektora TSL. Rośnie liczba restrukturyzacji przedsiębiorstw, a przewoźnicy apelują o zmiany, które ułatwią prowadzenie działalności i zapewnią sprawiedliwe warunki konkurencji.