Nielegalny przemyt w transporcie: Kto ponosi odpowiedzialność?
W branży transportowej, gdzie przewidywalność często ustępuje miejsca nieoczekiwanym wyzwaniom, jednym z największych problemów jest przewóz towarów naruszających procedury celne. Przypadek, w którym przewoźnik nieświadomie przewoził tytoń zamiast deklarowanego „neutralnego” towaru, rzuca światło na kwestie odpowiedzialności w przewozie towarów.
Podczas kontroli w Francji, w przypadku przewozu z Belgii do Wielkiej Brytanii, okazało się, że przewoźnik faktycznie transportował tytoń w szczelnie zaplombowanych skrzyniach. Skutkiem był nie tylko zatrzymany towar i pojazd, ale także nałożenie na przewoźnika grzywny w wysokości 10.000 euro oraz konieczność zaangażowania prawnika do spraw celnych. Dodatkowo, przewoźnik musiał zorganizować dodatkowy transport dla innego klienta, co wiązało się z opóźnieniem i utratą zarobku.
Paulina Eliasz-Pietrusewicz, radczyni prawna z TC Kancelarii Prawnej, podkreśla, że w takich sytuacjach kluczowe jest zrozumienie obowiązków i praw przewoźnika zgodnie z Konwencją CMR, która reguluje przewozy międzynarodowe. Artykuł 7 ust. 1 Konwencji stanowi, że odpowiedzialność za wszelkie koszty i szkody, wynikające z nieścisłości lub niedostateczności danych, spoczywa na nadawcy. Jest to związane z tym, że nadawca ma pełną wiedzę o charakterze towaru i powinien dopełnić wszelkich formalności związanych ze zgłoszeniem przesyłki.
Nadawca, zdefiniowany przez Konwencję CMR, może być każdym podmiotem mającym określony tytuł prawny do przesyłki, np. spedytorem. Przewoźnik, zgodnie z art. 11 Konwencji, nie ma obowiązku sprawdzania dokładności dokumentów i informacji dostarczonych przez nadawcę. Jego obowiązki ograniczają się do weryfikacji ilości i widocznego stanu towaru, nie obejmując szczegółowej inspekcji.
W kontekście wspomnianego przypadku przewoźnik nie miał obowiązku dokonywania szczegółowej inspekcji towaru. Dopiero szczegółowe badania przeprowadzone przez służby celne ujawniły ukryty tytoń. W takich sytuacjach nadawca jest zobowiązany do naprawienia szkody spowodowanej przewoźnikowi z powodu niewywiązania się z obowiązków określonych w Konwencji.
Artykuł ten podkreśla, jak ważne jest, aby wszystkie strony zaangażowane w proces transportu towarów były świadome swoich praw i obowiązków. Przypadek ten rzuca światło na potrzebę przejrzystości i rzetelności w branży transportowej, mając na uwadze rosnące wyzwania związane z nielegalnym przemytem.